علی ابراهیمی: در سال‌های اخیر هر از چند گاهی دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه آلودگی یا سلامت برخی مواد غذایی مطرح بوده اما این روزها آلودگی آب تهران به نیترات به موضوع روز تبدیل شده و واکنش‌های مختلف دست‌اندرکاران و وعده‌های بررسی بیشتر و اعلام نظر نهایی در این زمینه را به‌دنبال داشته است.

آب

با این شرایط وزیر بهداشت و درمان در حالی استفاده از آب‌های بسته‌بندی برای نوزادان و زنان باردار را توصیه کرده که هنوز سلامت اینگونه آب‌ها محل تردید است به‌نحوی که برخی بررسی‌های انجام شده از تأیید نشدن بیش از 50درصد آب‌های بسته‌بندی موجود در بازار حکایت دارد.

پیش از این زمزمه‌های آلودگی آب تهران در نشست مطبوعاتی سال گذشته مدیرکل سابق استاندارد استان تهران مطرح شده بود گرچه در این نشست مهدی پورهاشم که قبلا به‌طور ضمنی وجود برخی آلودگی‌ها در آب آشامیدنی تهران را تأیید کرده بود از پاسخ صریح به این موضوع خودداری کرد. با این روند اعلام نظر چند هفته گذشته وزیر بهداشت و درمان در زمینه آلودگی آب آشامیدنی برخی مناطق تهران موجب شد تا دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه صحت یا آلودگی آب‌های بسته‌بندی مطرح شود.

از چاله به چاه افتادن

فارغ از خبرهای ضد‌و نقیض مطرح شده در زمینه سلامت یا آلودگی آب آشامیدنی تهران نکته قابل توجه راهکاری است که وزیر بهداشت و درمان برای مقابله با آلودگی آب در برخی مناطق شهر تهران ارائه و توصیه کرده است تا کودکان شیرخوار و مادران باردار از آب بسته‌بندی استفاده کنند. این توصیه مرضیه وحید دستجردی در حالی صورت گرفته که اکنون هیچ نظارت دقیقی بر کیفیت و عرضه آب‌های بسته‌بندی صورت نمی‌گیرد.

برخی بررسی‌های انجام شده از ارزیابی کیفی آب‌های معدنی براساس پارامترهای شیمیایی حاکی از آن است که از 21 قلم آب بسته بندی مورد آزمایش تنها 9 قلم دارای استانداردهای لازم بوده و بقیه این محصولات مورد تأیید قرار نگرفته است که با این روند می‌توان گفت بیش از 50درصد آب‌های بسته‌بندی موجود در بازار از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. گرچه اخیرا با مباحث مطرح در زمینه بررسی بیشتر برای صحت یا سقم آلودگی آب آشامیدنی تهران، وعده‌ای برای بررسی کیفیت آب‌های بسته بندی نیز مطرح شد.

از سوی دیگر قبلا نیز اخباری در زمینه مرجوع شدن محموله صادراتی آب معدنی به کشور افغانستان مطرح شده بود که توسط برخی دست‌اندرکاران تولید رد شد. با این شرایط مشخص نیست توصیه به استفاده از آب بسته‌بندی که هنوز تأیید سلامت آن در حال بررسی است با چه هدفی صورت گرفته و تا چه حد قادر به رفع مشکلات ناشی از آلودگی آب آشامیدنی شهر تهران به نیترات است.

افزایش فروش آب‌های معدنی

شاید بتوان مهم‌ترین دستاورد مناقشه اخیر در زمینه آلودگی آب آشامیدنی تهران را رونق بیشتر کسب و کار تولید‌کنندگان آب‌های بسته‌بندی قلمداد کرد. با این روند برخی تولیدکنندگان آب‌های معدنی که نام آنها در فهرست آب‌های غیراستاندارد نیز قرار گرفته بود طی چند هفته اخیر واکنشی به این موضوع نشان نداده و به افزایش تولید پرداختند.

در برخی گزارش‌های منتشر شده از بررسی کیفیت آب‌های بسته‌بندی، نام چند برند معروف که کمتر کسی انتظار داشت این برندها از استاندارد و کیفیت مناسبی برخوردار نباشند نیز به چشم می‌خورد. شاید بتوان رسانه‌ای شدن خبر غیراستاندارد بودن بسیاری از آب‌های معدنی و در ادامه انتشار خبر وجود نیترات در آب تهران را در یک راستا قلمداد کرد چرا که اظهار نظر وزیر بهداشت به‌نحوی موضوع استاندارد و بی‌کیفیت بودن آب‌های معدنی را به حاشیه برد و تقاضا و قیمت آب معدنی در تهران را افزایش داد. این روند موجب شد تا قیمت هر بطری 5/1لیتری آب معدنی در بسیاری از فروشگاه‌های تهران به بیش از 400 تومان افزایش یابد قیمتی که برای آب معدنی‌های خنک به 600 تومان هم رسید.

خلأ نظارت بر تولید

تولید و عرضه آب‌های بسته‌بندی نیز مانند بسیاری از محصولات غذایی از خلأ نظارت رنج می‌برد به‌نحوی که مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران درباره آلودگی برخی از بطری‌های آب معدنی عرضه شده و مسئله‌ نظارت بر آنها به ایرنا، گفت: دقیقا معلوم نیست که برخی از این بطری‌های آب معدنی در خانه تولید می‌شوند یا کارخانه و با توجه به اینکه برچسب استاندارد مشخصی برای آنها وجود ندارد، تشخیص آنها بسیار مشکل است.

محمد پرورش، افزود: متأسفانه در بحث نظارت بر تولید بطری‌های آب معدنی، نظارت کافی وجود ندارد و کار بسیار سخت شده در عین حال بهتر است در مورد این مسئله یک مرجع پاسخگو وجود داشته باشد. این در حالی است که وزیر بهداشت در آخرین اظهار نظر خود گفته بود، اعلام کرده‌ایم که آب‌های معدنی نیز بررسی شوند زیرا گزارش‌هایی در این زمینه به ما رسیده و پس از ارائه گزارش نهایی مشخص می‌شود که مشکلات آب معدنی‌های تولیدی تا چه میزان است.

کد خبر 112676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز