گروه شهری: شاه ستون‌ها و سفال‌های سالمی که احتمال داده می‌شود بقایای باستانی شهر هرمز باشند در مسیر حفاری‌های خط یک متروی اهواز کشف شد.

asar bastane-56-gh

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به این مطلب گفت: این مسئله قبلاً هم اتفاق افتاده بود. حدود 2 سال پیش لایه‌های باستانی در ایستگاه دروازه مشاهده شده بود و این دفعه برای سومین‌بار در سال‌جاری چنین اتفاقی افتاده است . چطور باید ثابت کنیم که اینجا محوطه تاریخی است؟ مجتبی گهستونی در ادامه خاطرنشان کرد: هر بار که این مورد را اعلام کردیم سربازی از یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل ایستگاه حاضر شد و بخشی از لایه‌های باستانی، سفال، خشت و پایه ستون‌ها را به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان منتقل کرد تا شاید اقدامی انجام شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری باید بررسی پرونده محوطه‌های فراموش شده را در دستور کار خود قرار دهد چرا که ما اعتقاد داریم باستانی بودن مسیر قطار شهری به‌خصوص از محدوده ایستگاه دروازه تا ایستگاه فرهنگی (‌سخیریه) نمی‌تواند با بقایای شهر هرمز اردشیر که در سال 1310 به شماره 43 در فهرست آثار ملی ثبت شده است بی‌ربط باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تایید باستان‌شناسان اعزامی از تهران در چند مرحله به‌خصوص در شانزدهم دی ماه 1386مبنی بر باستانی بودن لایه‌های مشاهده شده در میدان دروازه، شکل‌گیری شهرها و تمدن‌های بزرگ در مجاورت رودخانه‌ها به‌خصوص رودخانه کارون، وجود گور دخمه در حصیر‌آباد، وجود تپه‌های باستانی در آسیه‌آباد و ... از جمله دلایل وجود یک شهر تاریخی در مسیر قطار شهری است.

کد خبر 112487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز