یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

فرشاد مهدی‌پور سرانجام جمعه، ماراتن رقابت‌های سیاسی برای دستیابی به کرسی‌های شوراها و خبرگان به پایان رسید و مردم نمایندگان خود را برای مدیریت عالی و شهری کشور برگزیدند؛ انتخابی که از تنوع و گوناگونی کم‌‌سابقه‌ای برخوردار است.

صرف نظر از بازی برخی نورستگان سیاسی، که کوشیدند ریسمان وحدت را دراردوگاه اصولگرایان از هم بگسلند، ارزیابی اولیه آرا (در تهران و کلانشهرها) که به واقعیت نیز نزدیک می‌نماید، حکایت از آن دارد که ترکیب اصلی از آن ائتلاف اصولگریان در انتخابات شوراها شده و ۲ فهرست رایحه خوش‌خدمت و اصلاح‌طلبان هم هرکدام دو تا سه نامزد در شورا خواهند داشت. رأیی که چنین نتیجه‌ای داشته، یا حاصل کنار هم چیده شدن سر فهرست‌های اصلی (و مشهور) نامزد شوراهاست و یا برخاسته از این رویکرد که مردم در انتخاب خود دست به کار مهمی زده‌اند و آرا را ترکیبی به صندوق ریخته‌اند.
شواهد نشان می‌دهد که (صرف‌نظر از آرایی که به صورت فهرستی داده شده) بخش بزرگی از رأی‌دهندگان از همان ابتدا به تلفیقی از نامزدها رأی داده‌اند و در مقایسه با ۲ انتخابات گذشته شوراها، هیچ فهرستی دست بالا را ندارد.
این اتفاق به نوعی دیگر در انتخاب خبرگان هم تکرار شد و با خارج شدن نام چند نامزد پیشنهادی فهرست جامعتین، چهره‌هایی دیگر موفق به کسب رأی مردم شدند.
پیروزی اصولگرایان در انتخابات محرز شده (این نیازمند تحلیل مجزایی است)، اما واضح‌تر از آن پیام روشنی است که ایرانیان داده‌اند: مردم از دام نام‌ها و لیست‌ها گذر کرده‌اند و معیارها و عملکردها را محور قرار داده‌اند. این تغییر رویکرد، زنگ خطر و هشدار شفافی است بر فعالان عرصه سیاست، که مبادا بازی رنگ و رو رفته‌شان را باز هم تکرار کنند.
کد خبر 11241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز