سعید ارکان زاده یزدی: ماجرای ساخت پل روگذر «هفتم‌تیر» در مشکین‌شهر استان اردبیل، برای مدیران شهری و اجرایی این شهرستان حکایت مفصلی شده است.

مشکین شهر

با ساخت پل روگذر هفتم‌تیر در مشکین‌شهر، میدان سبلان این شهرستان به تقاطع هفتم‌تیر متصل می‌شود و گره ترافیکی این منطقه از مشکین‌شهر بر طرف خواهد شد.

رحمت انوری آذر، شهردار مشکین‌شهر، به «همشهری» می‌گوید: «نقطه‌ای که پل هفتم‌تیر در آن‌جا نصب شده، نقطه‌ای حادثه‌خیز است و چندین بار شورای ترافیک از ما خواسته بود که فکری به حال آن بکنیم. هر ماه چند تصادف در این مسیر اتفاق می‌افتاد و حتی یک نفر بر اثر تصادف در این نقطه کشته شده است.»

کارشناسان شهرداری برای حل مشکلات ترافیکی و کاستن از خطرات مسیر سبلان تا هفتم‌تیر، تصمیم گرفتند که پل هفتم‌تیر را در مکان فعلی بسازند. به گفته« ولی قاسمی»، عضو شورای شهر مشکین‌شهر، تعدادی از اعضای شورا با این تصمیم مخالف بودند، اما وقتی که شهرداری و فرمانداری تصمیم به ساخت آن گرفتند، شورا نیز با مصوبه‌ای ساخت آن را تایید کرد.« ولی قاسمی» به «همشهری» می‌گوید: « این پل با اعتبارات تبصره 13بودجه، برای روان‌سازی ترافیکی ساخته شد و مسئول این اعتبارات نیز استانداری اردبیل و فرمانداری مشکین‌شهر بود. فعالیت‌های کارشناسی پل را زیرمجموعه اداره کل عمرانی استانداری انجام داده بود. بودجه ساخت پل از محل درآمدهای شهرداری نبود که شورا بتواند خیلی بر آن نظارت داشته باشد و بر نظر خود پافشاری کند.» شهردار مشکین‌شهر نیز می‌گوید: « این پل با مصوبه شورای شهر و تاییدیه سرپرست وقت فرمانداری ساخته شد. با مشاوران طراحی پل قرارداد بسته شد و آنها طراحی را انجام دادند. به پیشنهاد همین مشاوران قرار شد پل در محل فعلی ساخته شود.»

در اواخر تیر ماه سال گذشته، شهرداری مشکین‌شهر اعلام کرد که از محل اعتبارات ستاد تبصره 13 و حمایت‌های مسئولان ارشد استان و مقام‌‌های عالی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها، اعتبار لازم برای اجرای نخستین پل روگذر مشکین‌شهر جذب شد.

به این ترتیب عملیات ساخت پل شروع شد و تا امسال 80 درصد در اجرای فیزیکی نیز پیشرفت کرد تا این‌که در روز 19 تیر یونس اسدی، نماینده مشکین‌شهر در مجلس، اعلام کرد این پل تخریب خواهد شد. اسدی گفت: «مغایر بودن سازه با مبلمان شهری و رعایت نشدن اصول فنی و موارد ترافیکی از عوامل اصلی تصمیم مسئولان در تخریب کامل پل روگذر به‌رغم پیشرفت 80 درصدی آن است. نبود نظارت دقیق بر عملکرد مجری پل روگذر سبب شده این طرح به چنین حال و روزی بیفتد و حقوق بیت‌المال ضایع شود.»

یک ماه پیش از این‌که نماینده مشکین‌شهر تخریب پل هفتم‌تیر را رسانه‌ای کند، در شورای ترافیک استان اردبیل تصمیم گرفته شده بود که ساخت پل متوقف شود. در 19 خرداد ماه امسال، پس از جلسه شورای ترافیک، داوود اسدی، رئیس دفتر برنامه‌ریزی فرمانداری مشکین‌شهر، اعلام کرد: «طرح پل هفتم‌تیر ‌اکنون در حال اجراست که به‌دلیل دستور صادر شده، چند روزی است در عملیاتی کردن این طرح توقف ایجاد شده است.

 

کلنگ ساخت پل هفتم‌تیر 2 سال پیش بر زمین خورد و این طرح تا‌کنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما شورای ترافیک استان اردبیل تصمیم گرفته است که ساخت آن را متوقف کند. پس از این‌که شورای ترافیک تصمیم به توقف روند اجرایی ساخت پل گرفت، نماینده مشکین‌شهر در مجلس اعلام کرد که این پل باید به‌دلیل ناهماهنگی با مبلمان شهری تخریب شود، اما شهردار مشکین‌شهر برخی مشکلات فنی را دلیل توقف ساخت پل می‌داند. تا‌کنون بالای 500 میلیون تومان بودجه برای ساخت این پل هزینه شده است و اگر این پل تخریب شود، عملا این رقم به اضافه هزینه تخریب، به هدر خواهد رفت. اکنون مسئولان مشکین‌شهر در دوراهی تصمیم برای تخریب یا اصلاح پل قرار گرفته‌اند. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی برای پل و بودجه‌ای که برای آن خرج شده است، رخ خواهد داد.

 

علت این تصمیم، مغایر بودن سازه آن با مبلمان شهری است. همچنین شورای‌عالی ترافیک استان در صدور این حکم رعایت نشدن اصول فنی، معماری و ترافیکی را به صراحت مطرح کرده است.»

محمد اوغلی، فرماندار مشکین‌شهر که چند ماهی است به این سمت منصوب شده و تصمیم ساخت پل به دوره پیش از او باز می‌گردد، به «همشهری» می‌گوید: «در شورای ترافیک استان قرار شد به‌دلیل اشکالات فنی، اصلاحیه‌ای به کمک مهندسان مشاور طرح تهیه شود. تصمیم گرفته شد تا هنگامی که اصلاحیه به شهرداری برسد، عملیات اجرایی متوقف شود. هنوز نقشه اصلاحیه مهندسان مشاور تهیه نشده و درباره تخریب پل هم هنوز تصمیمی گرفته نشده است و باید زمانی که اصلاحیه به دست ما برسد، درباره آن نظر داد.»

شهردار مشکین‌شهر می‌گوید که موضوع تناسب نداشتن سازه پل با مبلمان شهری اصلا مطرح نبوده است و ملاحظه‌های فنی مشکلی است که بر طراحی این پل وارد است: «در شورای ترافیک استان گفته شد که پیچ قسمت وسط پل که به خیابان شهید باهنر جنوبی متصل می‌شود، بیش از اندازه تند است. در این مورد من فکر می‌کنم چون قبل از این پیچ میدان وجود دارد، خودروها نمی‌توانند شتابی داشته باشند که خطرناک محسوب شود. به هر حال گفته شده است که این پیچ اصلاح شود.» شهردار مشکین‌شهر با انتقاد از اظهار نظر درباره تخریب پل هفتم‌تیر می‌گوید: «برخی مقامات طبق فیلم‌هایی که موجود است، در جلسات تصمیم‌گیری ساخت پل حضور داشته‌اند و اکنون که 80 درصد از عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است، اظهارنظر می‌کنند که این پل باید تخریب شود. نظر تخریب را فقط باید کارشناسان عمران و شهرسازی اعلام کنند.»

دفتر فرمانداری مشکین‌شهر اعلام کرده است که تا‌کنون 730 میلیون تومان برای ساخت پل خرج شده است، اما شهردار مشکین‌شهر می‌گوید: «تا این مرحله به پیمانکار 500 میلیون تومان پرداخت شده و حدود 80 میلیون تومان هم جدا از حساب پیمانکار هزینه‌ شده است.» فعلا هزینه‌های چند صد میلیونی ساخت پل هفتم‌تیر در خطر دور ریختن قرار دارد. شهردار و اعضای شورای شهر معتقدند که اگر پل مشکلی هم دارد، برای هدر نرفتن هزینه‌ها باید اصلاح و تکمیل شود، نماینده شهر در مجلس بر تخریب پل تاکید می‌کند و فرماندار منتظر نقشه اصلاحیه از سوی مهندسان مشاور است.

کد خبر 112311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز