چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: طبق روال چندین و چندساله تمام جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک هم با محور حمایت از آثار سنتی، توجه به جوانان و شهرستان‌ها برگ‍زار می‌شود البته امسال تمام آثار جشنواره که از 31 تیرماه تا 5 مرداد ماه در تهران به نمایش در می‌آیند با محور هویت ایرانی خواهد بود؛ چراکه شعار امسال جشنواره «هویت ایرانی، فرهنگ جهانی» است.

اردشیر صالح‌پور، دبیر جشنواره، چند روز پیش در نشستی خبری گفت: امسال تصمیم داریم موضوع جشنواره را به هویت ایران و فرهنگ ایرانی اختصاص دهیم و نمایش‌های ایرانی را متمرکز بر فرهنگ ایرانی کنیم.

با توجه به محور جشنواره، این نگرانی وجود داشت که دست هنرمندان برای انتخاب سوژه بسته شود اما به گفته صالح‌پور با توجه به 319 متن متقاضی این نگرانی برطرف شد اما نکته مهم آن است که پیش از این 12 دوره با موضوع‌‌ ‌آزاد برگزار شده‌ و حالا انتخاب محور برای کارهای جشنواره کار را پیچیده می‌کند.

دبیر جشنواره در این مورد گفت: در این مدت همه هنرمندان به موضوعات گوناگون پرداخته‌اند، آیا معرفت ایرانی نباید مورد توجه قرار بگیرد؟ اجازه بدهید اکسیر نمایش عروسکی به مفاهیم ایرانی رسوخ کند. البته ما در این رویکرد به ادبیات کهن اکتفا نکرده‌ایم و بسیاری از آثار جشنواره امسال سنتی نیستند بلکه معاصرسازی شده و ظرفیت روز پیدا کرده‌اند. ما حتی به ادبیات معاصر هم نزدیک شده‌ایم.

روال عادی تمام جشنواره‌ها، نوید اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده است؛ هرچند که در این نشست خبری از وعده‌ همیشه فراموش شده اجرای عمومی نشد اما صالح‌پور اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایمان، گرفتن نوبت اجرای عمومی برای همه آثار شرکت‌کننده در جشنواره است اما کیفیت، مطلوبیت و ارزش هر اثر شایستگی آن را برای اجرا تعیین می‌کند.

ما فقط مسئولیت برگزاری جشنواره را داریم، اجرای عمومی مقوله‌ای است که به هماهنگی بیشتر نیاز دارد. این جشنواره از امروز در 13 بخش برگزار می‌شود. در بخش صحنه‌ای از میان 319 اثر متقاضی 21 نمایش جهت اجرا،  در بخش خیابانی از میان 42 اثر رسیده،
 25 نمایش در بخش میدانی و خیمه شب بازی، در بخش دانشگاهی از میان 26 اثر رسیده 6 نمایش،  در بخش قصص قرآنی 6 اثر و  در بخش کودک و عروسک نیز 6 اثر انتخاب شدند.

همچنین در بخش پیشکسوتان 6 نمایش از میان  آثار پیشکسوتان و استادان به بخش میهمان جشنواره دعوت شدند. در بخش نمایشنامه‌نویسی از میان 42 اثر رسیده 3 نمایشنامه برگزیده شد. در بخش بین‌الملل از میان 127 اثر رسیده، 11 اثر از
 8 کشور در بخش فضای باز و صحنه‌ای توسط ستاد برگزاری انتخاب شدند.

کشورهای شرکت کننده، هلند، انگلستان، ایتالیا، سوئیس، آلمان، بوسنی و هرزگوین، آرژانتین و فرانسه هستند. ایجاد کارگاه‌های آموزشی، انتشار 8 عنوان کتاب، برگزاری موزه تئاتر عروسکی در فرهنگستان، برگزاری نشست‌های تخصصی و انتشار نخستین دایره‌المعارف تئاتر عروسکی از جمله برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

کد خبر 112134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز