پس از گذشت 10 سال، تیم ملی تکواندوی ایران برای بار دوم قهرمان جام‌جهانی تکواندو شد

نخستین قهرمانی ایران در سال 2000 در لیون فرانسه به دست آمده بود و در پی 6 نایب‌قهرمانی و پس از یک دهه انتظار طولانی سرانجام درارومچی چین تیم ایران با عبور قدرتمندانه از سد تمامی رقبایش ازجمله ترکیه قهرمان دوره قبل در باکو،  روسیه،  اردن،  قزاقستان واسپانیا بر سکوی نخست جهان ایستاد.

روز پایانی مسابقات برخلاف دور مقدماتی برای تیم‌های صعود‌کننده که روزی یکبار روی شیاپچانگ رفته بودند، بسیار فشرده و سنگین بود. ملی‌پوشان تکواندوی کشورمان دیروز ابتدا در مرحله یک‌چهارم نهایی برای بار دوم مقابل روسیه قرار گرفتند و این بار نیز مانند مرحله مقدماتی این تیم را مغلوب کردند،

با این تفاوت که پس از برتری 3 بر صفر و مسجل شدن صعود به نیمه نهایی با پیروزی میثم باقری، علیرضا نصرآزادانی و حسین تاجیک با صلاحدید کادر فنی یوسف کرمی کاپیتان تیم   به میدان نرفت. روس‌ها به این ترتیب  برخلاف دیدار اول که4 بر صفر شکست خورده بودند، صاحب یک برد بادآورده  شدند.

بعد از 3 ساعت استراحت،  ترکیه و ایران به‌عنوان قهرمان و نایب‌قهرمان دوره پیش برگزار‌کننده حساس‌ترین مسابقه نیمه پایانی شدند و  این درحالی بود که در دیگر پیکار این مرحله کره‌جنوبی به مصاف اسپانیا رفت.

برتری ایران مقابل قهرمان دوره قبل

این دیدار با برتری تیم ملی کشورمان آغاز شد. محمد باقری معتمد که راه شکست سروت تزگل نفر اول رنکینگ جهانی و دارنده مدال برنز المپیک 2008 از ترکیه را خوب می‌دانست، یک بار دیگر و این بار با نتیجه 6 بر 5 این حریف را شکست داد و نخستین امتیاز را به نام ایران ثبت کرد. 

یوسف کرمی، سرگروه تیم ملی که مصدومیتش در دیدار با قزاقستان نگرانی‌هایی را برای کادر فنی به‌دنبال داشت با تلاش دکتر جابری، پزشک تیم ملی دومین پیروزی را برای ایران به ارمغان آورد.

یوسف کرمی درحالی‌که با اختلافی فاحش از حریف ترک خود پیش بود، در راند سوم به‌دنبال انصراف این مبارز ترکیه‌ای به پیروزی دست یافت.کورش رجلی در سومین مبارزه مقابل حریف خود به برتری 9 بر2 دست یافت و پیروزی تیم کشورمان را قطعی کرد. با پیروزی رجلی و مسجل شدن پیروزی تیم ایران، مهماندوست و دیگر مربیان تیم ملی مانند پیکار با روسیه این بار مانع از حضور میثم باقری در میدان شدند و تیم ایران با پیروزی 3 بر یک مقابل ترکیه با گرفتن انتقام سال پیش در باکو راهی فینال شد.

بدین‌ترتیب ایران برای هشتمین‌بار روانه فینال  این مسابقات شد تا بر سرقهرمانی با اسپانیا پیکار کند. اسپانیا درمرحله نیمه نهایی درمیان ناباوری کره‌جنوبی را ناکام گذاشت و خالق مهم‌ترین شگفتی این دوره از مسابقات شد.

کره‌ای‌ها چندی پیش نیز در جریان مسابقات قهرمانی آسیا در آستانه قزاقستان با تحمل شکست سنگین برابر ایران به نیابت قهرمانی بسنده کرده بودند و به‌نظر می‌رسد که بارشد و توسعه این ورزش در جهان و استفاده از هوگوهای الکترونیک  آنان دیگر موقعیت خوب گذشته‌شان را ندارند.

پیروزی بر اسپانیا در فینال

در فینال ابتدا این فرزاد عبداللهی بود که در وزن منهای 80 کیلوگرم نخستین برد ایران را در مقابل حریف اسپانیایی در پیکاری میلی‌متری به‌دست آورد. او در شرایطی دشوار و در مبارزه‌ای نفسگیر 8 بر 7 صاحب برتری شد و روحیه‌ای مضاعف به هم‌تیمی‌هایش بخشید.

محمدباقری معتمد در وزن منهای 68 کیلو گرم دارنده مدال طلای مسابقات جهانی دانمارک با پیروزی 4‌بر‌یک در گام دوم برتری ایران را به 2 برد رساند. درحالی‌که به‌نظر می‌رسید تیم ایران مشکلی در راه غلبه بر اسپانیا ندارد،

شکست سنگین و10‌بر2 میثم باقری در مصاف با گونزالس قهرمان سال 2009 جهان اضطراب را به اردوی تیم ایران کشاند و حالا همه نگاه‌ها به روی شیاپچانگ ودیدارحساس حسین تاجیک دروزن به‌اضافه 80 کیلو گرم با نیکولا گارسیا نایب‌قهرمان مسابقات جهانی دانمارک دوخته شده بود که پیروزی گارسیا می‌توانست سرنوشت تیم قهرمان را به پرتاب سکه موکول کند اما درنهایت تیر ماتادورها به سنگ  خورد و با برتری 8بر3 تاجیک پایان رؤیای نخستین قهرمانی اسپانیا  با قهرمانی دوم ایران در جام‌جهانی همراه شد.

کد خبر 112069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز