همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال آلمان به مقام سوم جام جهانی ۲۰۱۰ رسید. این تیم پیش از این تورنمنت کاپیتان خود را از دست داد، پس از تورنمنت هم قرارداد مربی‌اش به پایان می‌رسد. تکلیف هیچ‌کدام از این مقام‌ها هنوز رسماً مشخص نشده است.

میشائیل بالاک، کاپیتان ۳۳ ساله‌ تیم ملی فوتبال آلمان، در آستانه‌ حضور این تیم در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، از ناحیه‌ پا مصدوم شد و (به احتمال) آخرین جام جهانی دوران بازی خود را از دست داد.

یوآخیم لو، سرمربی آلمان، بازوبند کاپیتانی را به فیلیپ لام، مدافع و یکی از ستون‌های تیم آلمان در جناح راست سپرد، هر چند که گروهی این تصمیم را نقد کرده و باستیان شواین اشتایگر هافبک را  برای این مقام لایق‌تر دانستند. شواین اشتایگر در آن زمان ۷۴ بازی ملی داشت و فیلیپ لام ۶۴ بازی.

اکنون بالاک پس از ۴ سال بازی در لیگ دسته‌ برتر فوتبال باشگاهی انگلستان، در پایان قراردادش با تیم چلسی، بار دیگر به بوندس‌لیگا بازگشته است. این بازیکن فصل آینده را در بایر لورکوزن آغاز می‌کند و در نخستین دیدار تیمش در برابر بوروسیا دورتموند (۲۲ اوت / ۳۱ مرداد) در فصل ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ از آغاز به میدان خواهد رفت.

او از سوی دیگر به ترکیب تیم ملی بازخواهد گشت؛ موضوعی که بحث کاپیتان آینده را بر سر زبان‌ها انداخت. بالاک خود معتقد است که «موضوع روشن است: من کاپیتان تیم ملی هستم و زمانی که فیلیپ لام سرگروه شد، مصدوم بودم و نمی‌توانستم بازی کنم. اما کاپیتان تیم ملی هنوز من هستم.»

به گزارش دویچه‌وله، رودی فولر، مربی و ملی‌پوش سابق تیم ملی و مدیر ورزشی کنونی باشگاه لورکوزن آلمان هم در مراسم بازگشت بالاک به این تیم گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که فیلیپ (لام) وظایف خود به‌عنوان کاپیتان را در جام جهانی به بهترین شکل انجام داد. با وجود این، وقتی بالاک به ترکیب تیم برگردد، بی‌تردید او کاپیتان خواهد بود.»

اما فیلیپ لام که در روزهای اخیر ازدواج خود را جشن گرفته هم بی‌علاقه نیست بازوبند کاپیتانی را بر بازو نگهدارد. او البته در مقایسه با بالاک موضع نرم‌تری اتخاذ کرد. لام پیش از دیدار نیمه‌نهایی جام جهانی با اسپانیا گفت: «من پس از این تورنمنت پیش مربی نخواهم رفت تا بازوبند کاپیتانی را به او بازگردانم. اما اگر یوآخیم لو تصمیم دیگری بگیرد و به‌عنوان مثال بازوبند را باز هم به میشائیل بالاک بسپارد هم مشکلی با این موضوع ندارم.»

سرمربی‌ای تصمیم می‌گیرد که خود هنوز بلاتکلیف است

فرانتس بکن‌بائر، کاپیتان و مربی سابق تیم ملی فوتبال آلمان معتقد است که «بالاک کاپیتان است». اما تئو تسوانتسیگر، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان می‌گوید: «این مسلما تصمیم ساده‌ای برای سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان نخواهد بود، اما تنها اوست که می‌تواند به این موضوع پایان دهد.»

بالاک هم بر نقش مربی در این زمینه اشاره می‌کند: «اگر فیلیپ برای کاپیتانی حقی برای خود قائل است، باید با سرمربی صحبت کند. سرگروه ‌شدن دل‌بخواه نیست و سلسله‌مراتبی دارد. ما به این بحث‌ها در بازی بعدی تیم ملی پایان خواهیم داد.»

موضوع اما زمانی پیچیده‌تر می‌شود که تکلیف سرمربی تیم ملی این کشور هنوز مشخص نیست. قرارداد یوآخیم لو با تیم ملی آلمان به زودی به پایان می‌رسد. اما او هنوز رسما اعلام نکرده که به همکاری با این تیم هم‌چنان ادامه می‌دهد یا نه. به گزارش دویچه‌وله، روزنامه‌ "بیلد (Bild)" چاپ آلمان در روزهای پایانی جام جهانی و پس از موفقیت‌های درخشان تیم جوان این کشور در مقابل حریفان مطرحی چون آرژانتین و انگلیس، در حالی که بحث‌ها در مورد آینده‌ لو بالا گرفته بود، تیتر زد: «یوگی می‌ماند». لو اما در کنفرانس خبری دست‌اندرکاران تیم آلمان پس از کسب مقام سومی جهان؛ در همان نشستی که رئیس جمهور جدید آلمان خبر اهدای نشان افتخار دولت این کشور به سرمربی را اعلام کرد، سخن دیگری گفت: «باید در روزهای آینده و به دور از هیاهوی جام جهانی در آرامش بیاندیشم که آیا توان لازم را برای ایجاد حرکت بیشتر در تیم و ادامه‌ همکاری دارم یا نه.»

او هنوز موافقت خود را با تمدید قرارداد اعلام نکرده است، هر چند که برای این کار تنها تا پایان ماه ژوئیه‌ ۲۰۱۰ (کمتر از دو هفته) فرصت دارد.

با توجه به این‌که فضا برای ادامه‌ همکاری "یوگی لو" با تیم آلمان کاملا فراهم است و کارشناسان او را یکی از مهم‌ترین دلایل درخشش جوانان تیم ملی می‌دانند، شاید او باشد که در روزهای آینده به مجادله‌ "تازه‌داماد" و "تازه‌وارد" پایان دهد.

کد خبر 111939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز