پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: بیشتر ما احتمالاً نام پیتزا فروشی‌های معروف، رستوران‌ها و حتی پاتوق‌های آب میوه تهران را می‌شناسیم...

اما اگر کسی از خارج تهران مهمان ما شود و یا اصلاً روزی، یک گردشگر در خیابان ما را صدا بزند و بپرسد: «تهرانی هستید؟» و ما بگوییم: «بله» و او بپرسد: «می‌شود چند نقطه دیدنی شهرتان را به من معرفی کنید؟» یا بگوید: «آدرس موزه ملی ایران و موزه آبگینه را می‌خواهم.» می‌توانیم کمکش کنیم؟

فکر کنم شهر خودمان را نمی‌شناسیم وتورهای تهران‌گردی اوقات فراغت با عنوان «شهر من تهران» که چند سالی است در نوروز و تعطیلات تابستان برگزار می‌شود به همین بهانه است؛ بهانه شناخت بهتر شهر خودمان که به گفته علی اصغر خسروی، مدیرعامل مؤسسه تهران‌گشت، امسال هم در تهران این تورهای گردشگری برگزار خواهد شد.

این تورها  هم‌اکنون در چند منطقه از جمله منطقه 12 در حال برگزاری است.به گزارش «تهران سما»، به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 12 ، محمدعلی محمدی، مدیر بافت تاریخی این منطقه گفته است: « هم‌زمان با  فصل تابستان،  منطقه 12 به عنوان میراث دار پیشینه تاریخی تهران قدیم ، به منظور آگاهی شهروندان  و احیای هویت این مراکز تاریخی ، تورهای گردشگری تابستانه را در اواخر هر هفته برپا می‌کند.»
به گفته او، مبدأ تورهای گردشگری شهرداری منطقه 12، میدان حضرت امام (ره) است و متقاضیان می توانند محل بازدید را خودشان انتخاب کنند.

***

 حالا که قرار است منطقه‌ها هم در این زمینه فعال شوند، ممکن است پس از این هر منطقه‌ای یک کارگزار گردشگری داشته باشد تا بتوان گردشگری را در کل تهران پوشش داد.
به گفته خسروی، کارت ویژه گردشگری شهری از دیگر برنامه‌های مؤسسه تهران‌گشت است که باعث بالا رفتن فرهنگ گردشگری و سفر ارزان قیمت شهری و همچنین ایجاد روحیه همبستگی، نشاط و فرهنگ‌سازی در حوزه سفرهای خانوادگی و درون شهری می‌شود. این کارت‌ها قیمت‌های مختلف دارند و برای تورهای نیم‌روزه و یک روزه، برطبق مسیرهای تعیین شده خدمات می‌دهند و از طریق مراکز وابسته به فرهنگ‌سراها به صورت جایزه یا فروش در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.

خسروی گفته است: «با توجه به نزدیکی ماه رمضان و ایام شعبانیه، تورهای ویژه مذهبی هم برای بازدید خانواده‌های تهرانی از اماکن مذهبی و امامزاده‌ها در نظر گرفته شده است.»
براساس این خبر، به گفته وی با برگزاری «تورهای آدینه» در پایان هر هفته، می‌توان پیوند خانوادگی را بعد از گذشت یک هفته زندگی ماشینی عمیق‌تر و مستحکم‌تر کرد و با توزیع بروشورهایی در تورها، پیام‌های مدیریت شهری را به شهروندان انتقال داد.

نقشه‌ای برای تهران

برای شناخت شهر، راه‌های دیگری هم هست. می‌توانیم روی نقشه به شهرمان سفر کنیم و آن را بشناسیم.
در همه دنیا، نقشه‌های راهنمایی برای گردشگران هست که در گلوگاه‌های ورودی شهرها، از جمله فرودگاه‌ها، پایانه‌های ریلی و بندرگاه‌ها به رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن شهر را بشناسند و اگر فرودگاه بین‌المللی باشد، این نقشه‌ها همه شهرها و مناطق آن کشور را معرفی می‌کنند.

در اروپا همه شهرها، این راهنماها را دارند و در نقشه‌های شهرشان، ورزشگاه‌ها، موزه‌ها و... را معرفی کنند. در این نقشه‌ها، همه چیز هست حتی کرایه تاکسی، قیمت بلیت مترو، قیمت مواد خوراکی، و از درجه حرارت گرفته تا نرخ برابری ارزها.
برای تهران هم قرار است نقشه گردشگری تهیه شود. اما مدیر عامل مؤسسه تهران گشت می‌گوید: «برای ما امکان گنجاندن بسیاری از این موارد در نقشه وجود ندارد. مثلاً به دلیل نوسان نرخ‌ها، نمی‌توانیم قیمت‌ها را بزنیم. ممکن است قیمت بلیت مترو و اتوبوس در این نقشه درج شود.»

کوچه مروی تهران/ عکس‌: محمود اعتمادی

او می‌گوید: « در نقشه گردشگری تهران، سه بخش را در نظر گرفته‌ایم، از جمله جاذبه‌های میراثی تهران، جاذبه‌های طبیعی تهران و جاذبه‌های روز آمد، مثل بوستان آب و آتش، بوستان نهج‌البلاغه، و برخی مراکز دیدنی دیگر. نقشه کامل مترو  و نقشه اتوبوس‌رانی تهران را هم داریم.»

پس اگر روزی در خیابان بودید و یک خارجی شما را دید و آدرس یک مکان دیدنی یا تاریخی تهران را از شما پرسید و خواست با مترو یا اتوبوس سفر کند و یا اگر یکی از اقوام شما، از شهر دیگری به تهران آمد و خواست تهران شما را ببیند، با شناخت کامل، می‌توانید شهر زیبایتان را به او نشان دهید.

کد خبر 111730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز