گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان درخصوص مصوبه اخیر مجلس برای تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گفت: این طرح قطعاً با قانون اساسی مغایرت دارد چراکه دوره فعالیت مجلس چهار سال است و این قوه خود نمی‌تواند عمر خود را کوتاه یا طولانی کند.

به گزارش خبرنگار همشهری، عباسعلی کدخدایی که در جلسه هفتگی خود سخن می‌گفت افزود: مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم فعالیت خود تصویب کرد مدت دوره چهارم را به گونه‌ای تنظیم کند که انتخابات دوره پنجم این نهاد با دوره یازدهم ریاست  جمهوری به صورت همزمان برگزار شود و اگر قرار باشد انتخابات مجلس نیز به آن اضافه شود  مورد توافق و در توان نیروهای اجرایی و نظارتی نیست.
وی در پایان خطاب به خبرنگاری که اظهارداشت برخی نمایندگان قصد دارند طرح مذکور را  برای تصویب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهند، گفت: امکان دارد این کار صورت گیرد که باید خود مجمع پاسخگو باشد اما بعید است مصلحتی در این کار باشد و به اعتقاد ما اعضای مجمع نیز قطعا با تجمیع سه انتخابات سراسری موافقت نخواهند کرد.
کدخدایی همچنین از ایرادات 19 گانه شورای نگهبان به لایحه خدمات رسانی به ایثارگران خبر داد. لایحه استفساریه قانون الزام دولت به اقدام قانونی به منظور ایجاد نظام هماهنگ و فراگیر پرداخت مستمری بازنشستگان، طرح حمایت از حقوق و مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی، لایحه الحاق به کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر وحشی، لایحه تصویب موارد حذف و اصلاح و الحاق به اساسنامه اتحادیه بین‌المللی مخابرات، لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی بین ایران و قرقیزستان و ایران و اوکراین، از دیگر مصوبات مجلس بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است.
به گفته کدخدایی،  لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی هماهنگی کنترل‌های مرزی کالا، لایحه کنوانسیون توسعه منابع انسانی و سه لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان، قرقیزستان و سوئیس ازجمله مصوبات مجلس بود که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.
کد خبر 11141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز