گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: اعلام تعطیلی غیرقابل پیش‌بینی روزهای 20 و 21 تیر‌ از سوی هیات دولت آن هم در سال همت مضاعف و کار مضاعف، بار دیگر مردم را سرگردان کرد و موجب درهم‌ریختگی امور شد.

هیات دولت روز شنبه 19 تیر‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به‌دلیل گرمای شدید و بی‌سابقه هوا و به‌منظور رفاه حال هم میهنان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ادارات دولتی (به‌جز بانک‌ها و مراکز درمانی)

روزهای 20 و 21 تیر در 19 استان از جمله پایتخت تعطیل است، همچنین تصمیم‌گیری در سایر استان‌ها برعهده استانداران است. در دومین ماه فصل بهار نیز هیات دولت با اعلام تعطیلی روزهای 25 و 26 اردیبهشت‌ماه به‌بهانه برگزاری اجلاس سران گروه 15 مردم تهران و دانشجویان را در چنین وضعیتی قرار داد.

تعطیل هستند  یا  نیستند

به فاصله چند ساعت از صدور این اطلاعیه برخی از سازمان‌ها مانند دانشگاه‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس اعلام کردند که این تعطیلی شامل آنها نمی‌شود. هیات رئیسه مجلس هم اعلام کرد جلسه علنی روز 20 تیر‌ماه برگزار خواهد شد. دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت و برخی دانشگاه‌ها نیز اطلاعیه دادند و تصمیم خود را درباره این تعطیلات و سرانجام امتحانات دانشجویان در این دو روز اعلام کردند.

البته آنچه در این میان نمود داشت، تغییر نظر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی بود که اعلام کرده‌بودند به فعالیت خود در این دو روز ادامه می‌دهند؛ از مجلس گرفته تا دانشگاه‌ها. دانشگاه‌ها اعلام کردند که برگزاری امتحانات به قوت خود باقی است و مجلس هم با صدور اطلاعیه‌ای از نمایندگان خواست تا در جلسه یکشنبه 20 تیر شرکت کنند ولی برخی از امتحانات برگزار نشد؛ همانطور که جلسه علنی مجلس برگزار نشد.

تعطیلی شامل لشکری‌ها نمی‌شود

پس از انتشار اطلاعیه هیات دولت، روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: «تعطیلی اعلام شده در روزهای یکشنبه و دوشنبه سازمان‌های لشکری را در بر نمی‌گیرد.» در این اطلاعیه آمده‌است: تعطیلی اعلام شده از جانب هیات دولت به استثنای مراکز آموزشی نیروهای مسلح، سازمان‌های لشکری را در بر نمی‌گیرد.

تبعیض میان کارمندان و کارگران

ظاهرا از نظر دولت، بین کار کارگران و کارمندان تفاوت بسیاری وجود دارد و کارمندان عزیز‌تر هستند و نسبت به کارگران،  در محیط‌های گرم‌تر و زیان‌آورتری کار می‌کنند. شاید هم از دید هیات دولت کارگران در معرض گرمای شدید نیستند.

گرما و تغییر نظر دانشگاه آزاد

ماجرای واکنش دانشگاه آزاد به اعلام تعطیلی دولت در نوع خود جالب بود چرا که  ابتدا 19 تیر‌ماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «امتحانات پایان ترم این دانشگاه 20 و 21 تیر برگزار می‌شود».

بر این اساس واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی طبق روال قبلی و براساس برنامه‌های ارائه شده نسبت به برگزاری امتحانات پایان ترم اقدام می‌کنند. اما اطلاعیه دوم دانشگاه آزاد این موضوع را رد کرد: «امتحانات پایان ترم واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد در روزهای یکشنبه و دوشنبه 20 و 21 تیر‌ماه برگزار نمی‌شود.»در این بین برخی دانشگاه‌های دولتی که امتحاناتشان ادامه داشت نیز با مشکل روبه‌رو شدند؛ چون دانشجویان نمی‌دانستند که تعطیل هستند یا خیر.

تعطیلی پایگاه‌های تابستانی

با توجه به اعلام تعطیلی 2 روزه و گرما، فعالیت پایگاه‌های تابستانی که برای دانش‌آموزان تهرانی در نظر گرفته شده بود نیز تعطیل شد. این در حالی بود که دولت در مورد مراکز آموزشی سکوت کرده بود.

انتقاد از نحوه اعلام تعطیلی‌ها

اعلام تعطیلی‌های بدون برنامه در سال 89 از سوی هیات دولت انتقادهایی را به‌دنبال دارد. برخی بر این باور هستند که دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد و از طرفی اطلاع‌رسانی مناسبی نیز ندارد. همچنین این کار دولت موجب شده تا برخی نمایندگان مجلس از دولت بخواهند که در این باره توضیح بدهد.

کد خبر 111386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز