پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

علی کهن‌نسب: جام‌جهانی در کنار همه دیدارها و بازی‌هایش، خواندنی‌های جالبی نیز دارد. رخدادها و حاشیه‌هایی به داغی خود جام‌جهانی!

خداحافظ افریقا

جام جهانی 2010 افریقای جنوبی نیز با این همه هیاهو، چند روز دیگر به پایان می رسد و دنیای فوتبال و هواداران آن چهار سال دیگر به انتظار خواهند نشست تا جام جهانی برزیل را با ستارگان جدید آن تجربه کنند.

البته جام جهانی 2010 به نظر اکثر هواداران و کارشناسان فوتبال نتوانست چندان نظر مثبت فوتبال دوستان  را به خود جلب کند. مصدومیت ستارگانی چون دیوید بکهام، میشائیل بالاک، مایکل اسین، جان اوبی میکل و عدم حضور آنها در جام جهانی ، غیبت ستارگانی چون رونالدینیو، دل پیه رو و توتی و تیم هایی چون سوئد، ایرلند، رومانی و ...  در مرحله مقدماتی که حضورشان می‌توانست به جذابیت بیشتر این رقابت‌ها کمک کند، در کنار خستگی ساق بازیکنان اروپایی و آماده نبودن معدود ستاره های حاضر در جام جهانی باعث شد تا جام جهانی 2010 یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های چند دهه اخیر لقب بگیرد. جامی که بر خلاف انتظارات، جذابیت های آن شاید به شیپوری به نام ووووزلا، مربی‌ای به نام مارادونا و توپ خبرسازی به نام «جابولانی» منحصر می‌شد.

به هر حال چند روز دیگر بساط فوتبال در افریقای جنوبی برچیده می شود و این جام نیز به بایگانی تاریخی این رقابت ها خواهدپیوست. بی شک ناکامی تیم هایی چون انگلیس، ایتالیا ، فرانسه و ...به زودی به فراموشی سپرده خواهد شد و شیرینی حضور در جام جهانی برای تیم هایی چون نیوزیلند، کره شمالی، اسلوونی، هندوراس و ... نیز به پایان می رسد، ولی چرخ فوتبال همچنان خواهد چرخید و باز هم تیم ها این بار برای حضور در جام جهانی 2014 به تلاش خواهند پرداخت. فوتبال پایانی ندارد، تنها چند هفته صبر کنید تا باز هم جادوی این ورزش جذاب یک قرن گذشته را این بار در رویدادی دیگر تماشا کنید.

سرقت از اقامتگاه تیم ملی انگلیس

پلیس جام جهانی اعلام کرد تعدادی از نظافتچی‌های هتل مجلل محل اقامت تیم ملی انگلیس در روستنبورگ، لباس های فرم، یک مدال طلا و حتی لباس های راحتی برخی از بازیکنان انگلیس را به سرقت برده اند.

گفته می شود حدود 750 دلار پول نقد نیز در این حادثه به سرقت رفته است و سارقان بیشتر به یادگاری‌های بازیکنان علاقه داشته اند. آنها پیراهنی را هم که یکی از بازیکنان بعد از بازی با امریکا از این تیم گرفته است برداشته اند.
پنج نفر از کارکنان این هتل بازداشت شده و به دستبرد به اتاق بازیکنان انگلیس اعتراف کرده اند. پلیس نیز اشیای دزدی را در خانه این افراد پیدا کرده است.  سارقان که چهار مرد و یک زن هستند در دادگاه ویژه جام جهانی به سه سال حبس یا پرداخت 800 دلار جریمه نقدی محکوم شده اند.

هشت‌پای پیشگو

یک هشت پای معروف در آلمان نتیجه دیدار تیم ملی آلمان و انگلیس را پیشگویی کرد.
این هشت پای عجیب که «پل» نام دارد در بازی‌های جام یوفا در سال 2008 توانست نتایج 80 درصد از بازی‌های تیم ملی آلمان را به درستی پیشگویی کند.

این مهمان اسرارآمیز آکواریوم شهر اوبرهاوزن پیشگویی کرد که آلمان در مبارزه با تیم ملی انگلیس پیروز خواهد شد .براساس گزارش «لس آنجلس تایمز»، این هشت پا پیشگویی خود را به این روش نشان می دهد: دو جعبه را که روی آنها پرچم هر یک از تیم ها قرار داده و داخل جعبه ها غذا گذاشته می شود، زیر آب می‌فرستند.هر جعبه ای که «پل» با دست‌های خود زودتر در آن را باز و شروع به خوردن غذای داخل آن کند، برنده خواهد
 بود.

برزیل، چشم‌انتظار جام 2014

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که جام جهانی 2014 حدود 79 میلیارد دلار به اقتصاد کشور برزیل، میزبان جام جهانی دوره بعدی کمک خواهد کرد.  مطالعه مشترک اتاق فکر بنیاد «گتولیو وارگاس» و شرکت حسابداری بزرگ «ارنست اند یانگ» نشان می دهد که سرمایه گذاری‌های مربوط به جام جهانی در سال‌های 2010 تا 2014 در برزیل به 79 میلیارد دلار خواهد رسید. این بررسی همچنین حاکی از آن است که این بازی ها 3 میلیون و 600 هزار شغل جدید در کشور میزبان ایجاد خواهد کرد و 35 میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت.

تمبر با نشان ووووزلا

 با چاپ تمبر ویژه و استفاده از نماد شیپور ووووزلا، این ساز پرطرفدار در بازی‌های جام جهانی افریقای جنوبی به تاریخ پیوست. این تمبر با استفاده از تصویر شیپورهای ووووزلا، تبدیل به یکی از تمبرهای کلکسیونی جام جهانی فوتبال 2010 افریقای جنوبی شده است. شیپورهای ووووزلا که با صدایی کر کننده در ورزشگاه‌های کشور افریقای جنوبی حضوری فعال داشته‌اند، یکی از نمادهای فرهنگی قبایل افریقای جنوبی هستند. این شیپورها به تعداد بسیار زیادی در ورزشگاه‌های کشور افریقای جنوبی مورد استفاده تماشاگران و علاقه‌مندان تیم‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

پیش‌بینی‌های اولیه حاکی است بیشترین استقبال از مجموعه تمبرهای جام جهانی 2010 افریقای جنوبی مربوط به تمبرهای شیپور ووووزلا خواهد بود.

صحنه‌ها تکرار نمی‌شوند

فدراسیون بین المللی فوتبال مخالفت خود را با تکرار صحنه‌های بازی از نمایشگر ورزشگاه‌ها اعلام کرد. این تصمیم  پس از آن گرفته شد که تکرار صحنه گل مردود فرانک لمپارد مقابل آلمان و به ثمر رساندن گل آفساید کارلوس ته‌وز مقابل مکزیک، جنجال آفرید.
گل ته‌وز از نمایشگر ورزشگاه «ساکرسیتی» ژوهانسبورگ به نمایش گذاشته شد که این موضوع باعث شد بازیکنان مکزیک به تصمیم داور دیدار اعتراض کنند.
نیکلاس ماینگوت، سخنگوی فیفا در این خصوص اظهار داشت تکرار صحنه‌ها از سوی کمیته برگزارکننده رقابت‌ها در افریقای جنوبی، یک تصمیم کاملاً  اشتباه بوده است. سپ بلاتر، رئیس فیفا نیز مخالف تکرار صحنه‌های بازی است.

شیپورخبرساز

کمتر کسی فکر می‌کرد در جام‌جهانی 2010  یک شیپور تا این حد خبرساز شود. اکنون  صدا و شهرت ووووزلای افریقایی‌ها تا دورترین نقاط جهان رفته است و شک نکنید که پس از این ورزشگاه‌ها به تسخیر این شیپور شگفت‌انگیز درخواهد آمد. شیپوری که برای مخترع آن اکنون میلیون‌ها دلار درآمد ایجاد کرده است. شیپوری که در جام‌جهانی به عنوان زبان مشترک قاره سیاه، در ورزشگاه‌های مختلف حضور داشت و باعث شد تا نظرها بیش از بازیکنان به تماشاگران و سکوها معطوف شود. برخی ووووزلا را صدای فقر افریقایی‌ها می‌دانند. صدای آزاردهنده‌ای که خیلی‌ها سعی می‌کنندآن را نشوند. ووووزلا این روزها سوژه مناسبی برای نویسندگان، به ویژه نویسندگان افریقایی است تا نداشته‌های قاره خود را در آن فریاد بزنند.

نویسنده یکی از روزنامه‌های چاپ صبح افریقای جنوبی زیبا نوشته بود که « این صدا باید هم شما را آزار دهد، این صدای فقر افریقاست که مسبب آن خود شمایید.» روزنامه «آبزرور» چاپ پرتوریا نیز نوشته بود: «صدای ایدز را می‌شنوید، آزارتان می‌دهد؛ اما تحمل کنید، چند روز بیشتر طول نمی‌کشد. پس از آن به خانه‌هایتان بازگردید و در آرامش به استعمار افریقا مشغول باشید، الماس ما را به ده‌ها برابر قیمت در فروشگاه‌های خود بفروشید و عاج فیل‌های ما را برای تزیین اتاق‌های خود خریداری کنید.»

کد خبر 111348

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز