یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

سعید ارکان زاده یزدی: 10 سال پیش ازدواج کرد و در این سال‌ها به امید خانه‌دار شدن، بسیار سختی کشید و پس‌انداز کرد، اما با گرانی مسکن نتوانست در تهران خانه‌ای پیدا کند.

از اجاره‌نشینی هم خسته شده بود و با خودش می‌گفت آدم سر کوه هم که خانه داشته باشد، بهتر از اجاره‌نشینی است.  با پولی که داشت، توانست در پردیس در حوالی شهر دماوند خانه‌ای بخرد. حالا خانه‌اش کنار رودهن و بومهن است و در جای خوش آب‌وهوایی قرار دارد، اما هر‌چه بیشتر می‌گذرد، مشکلات شهری پردیس را بهتر درک می‌کند. باید هر روز به تهران برود و دوری راه خسته‌اش می‌کند.

نبود اداره‌هایی که خدمات دولتی را به او ارائه کنند، مشکل آب و فاضلاب، کمبود امکانات فرهنگی و حتی نبود  فروشگاه‌های لازم برای خرید لوازم زندگی، کلافه‌اش کرده است. این روزها خبر دیگری نیز شنیده است؛ جمعیت پردیس تا سال آینده 2 برابر خواهد شد.  آیا امکانات شهری پردیس هم به‌همین سرعت توسعه خواهد یافت؟

تابستان امسال پانزدهمین تابستانی است که از تاسیس شهر جدید پردیس می‌گذرد. در نخستین روزهای تیر ماه، شرکت عمران شهر جدید پردیس جشن قدردانی از کسانی را که در این سال‌ها برای رونق و پیشرفت پردیس زحمت کشیده بودند، برگزار کرد. امیر امینی، مدیرعامل شرکت عمران پردیس، در این مراسم خبر داد که تا سال آینده جمعیت این شهر دو برابر خواهد شد. به گفته مدیران شهری پردیس، این شهر اکنون 56 هزار نفر جمعیت دارد و قرار است تا سال بعد، جمعیتش به 110 هزار نفر برسد. پردیس اکنون نیز گرفتار مشکلات شهری فراوانی است و مشخص نیست که با دو برابر شدن جمعیت آن، این مشکلات که چند برابر خواهند شد، چگونه رفع می‌‌شوند.

بدون بیمارستان و تصفیه‌خانه

شهر جدید پردیس پر از شهرک‌هایی است که بسیاری از آنها به‌نام وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی نام‌گذاری شده‌اند. در چند سال اخیر، نهادهای دولتی زیادی در پردیس برای کارکنان خود خانه ساخته‌اند و بخشی از جمعیت تهران را به این شهر منتقل کرده‌اند. تا به‌حال 4 فاز از پردیس آماده بهره‌برداری شده است، اما مشکلاتی که به‌ویژه در فازهای 3 و 4 به چشم می‌خورد برای بسیاری از کارکنان آزاردهنده است. 

آب آشامیدنی مردم شهرک همچنان مشکل اصلی به شمار می‌آید. حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیلی، امام جمعه پردیس، در اردیبهشت‌ماه امسال به مهر گفت: «قرار بود تصفیه‌خانه پردیس در سال 83 راه‌اندازی شود اما این طرح مهم پس از گذشت 5 سال، به تازگی کلنگ‌زنی شده است و در بازدید ماه قبل از مراحل ساخت این طرح حیاتی، پیشرفتی 20 درصدی مشاهده شد.»

سامانه فاضلاب در پردیس از مشکلات بزرگ دیگری محسوب می‌شود که مردم این شهر را ناراضی کرده است. نبود سامانه مشخصی برای دفع فاضلاب، باعث شده است در برخی مناطق پردیس بوی تعفن از هوا استشمام شود. این فاضلاب حتی ممکن است باعث آلودگی آب‌های پشت سد ماملو و در نتیجه رودخانه جاجرود شود.

بخشدار بخش مرکزی استان تهران می‌گوید که قرار است فاضلاب پردیس در منطقه «باغکمش» گردآوری شود، اما هنوز بودجه‌ای برای ساخت تصفیه‌خانه اختصاص داده نشده است، بنابراین برنامه زمان‌بندی خاصی نمی‌توان برای این طرح تعیین کرد. نبود بیمارستان مشکل دیگر ساکنان پردیس است. در اردیبهشت امسال، اعلام شد که ساخت یک بیمارستان
50 تختخوابی در پردیس، رودهن یا بومهن مورد «بحث و بررسی» قرار خواهد گرفت.

پردیس هنوز داروخانه شبانه‌روزی ندارد و متقاضیان تاسیس داروخانه در انتظار مجوز دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. قطع مکرر برق در فروردین امسال از  مشکلات اهالی پردیس بود. گفته می‌شود فناوری‌های استفاده‌شده برای برقراری ارتباط کابل‌های برق این شهر، قدیمی است و جنس کابل به کار رفته اصل نیست. بنابراین باران و باد می‌تواند جریان اصلی برق را قطع کند. قطع برق در اوایل بهار امسال، بسیاری از اهالی پردیس را نگران و به وسایل منزل تعدادی از شهروندان آسیب وارد کرد.

10 هزار خانه جدید

براساس تصمیم دولت، خانه‌های در نظر گرفته شده برای مسکن مهر استان تهران، در شهرهای جدید این استان ساخته خواهند شد و شهر جدید پردیس هم یکی از گزینه‌های ساخت مجتمع‌های مسکن مهر است. وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرده است که در تهران 230 هزار خانه در قالب طرح‌های مسکن مهر ساخته خواهد شد که از این میان 10 هزار واحد سهم شهر پردیس است.

با سکونت در این خانه‌هاست که پیش‌بینی می‌‌شود جمعیت پردیس دو برابر شود. نهادهای دولتی در سال‌های اخیر اعلام کرده‌اند با اختصاص بودجه‌های گوناگون، امکانات شهری این منطقه را بهبود می‌بخشند، اما با توجه به تجربیات گذشته در اجرای طرح‌های بزرگ در پردیس همچون آزادراه تهران- پردیس، تصفیه‌خانه و قطار شهری، تضمینی وجود ندارد که طرح‌ها در زمان مورد‌نظر به نتیجه برسند.

برای اجرای مسکن مهر 400 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، وزارت مسکن 40 میلیارد تومان و وزارت نیرو 20 میلیارد تومان برای توسعه پردیس اختصاص داده‌اند. همچنین برای طرح‌های زیربنایی پردیس 15 میلیارد تومان، برای طرح‌های خدمات شهری 360 میلیون تومان و برای مطالعات طرح‌های شهری آن350 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

گرانفروشی

شهروندان شهر جدید پردیس، به جز مشکلات زیربنایی با کمبودهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز روبه‌رو هستند. این شهر 14 سال کتابخانه و نگارخانه نداشت و سرانجام در دهه فجر سال گذشته، نگارخانه آوا و کتابخانه دانش در این شهر افتتاح شد. سینمای این شهر پس از گذشت مدت زیادی، هنوز در حال ساخت است و به ‌بهره‌برداری نرسیده است.

کیفیت خطوط پر‌سرعت اینترنت در این شهر مطلوب نیست که در خرداد‌ماه امسال، شهروندان به این وضع اعتراض کردند. نهادهای اقتصادی پردیس نیز با مشکلات زیادی مواجه‌اند. نخستین بانک خصوصی در پردیس خرداد امسال افتتاح شد و تعدادی از بانک‌های دولتی هنوز در این شهر شعبه‌ای ندارند. محمد لاله، عضو شورای شهر پردیس در این باره می‌گوید: «در چند سال گذشته مکاتبات متعددی با استانداری، فرمانداری تهران و مسئولان بالادستی بانک‌های دولتی انجام شده، اما دلایل قانع‌کننده‌ای از سوی مدیران ارشد بانک‌ها برای افتتاح نکردن شعبه در پردیس ارائه نشده است.»

گرانفروشی نیز از مشکلات دیگر شهر پردیس است. اغلب ساکنان این شهر را  کارمندان و کارگرانی تشکیل می‌دهند که جزو طبقه متوسط رو به پایین هستند، اما حتی کالاها و مایحتاج روزمره در فروشگاه‌ها به بهانه دوری از مرکز و هزینه حمل‌ونقل، گران‌تر از تهران به فروش می‌رسد.

کد خبر 111347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز