گروه اقتصادی: با وجود ادامه رکود بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش نسبی قیمت مسکن و اجاره‌بها نسبت به شش ماهه اول سال هستیم.

این در حالیست که عده‌ای گمان می‌کردند به دنبال کاهش خرید و فروش مسکن، قیمت مسکن اگر کاهش نیابد افزایش هم نخواهد یافت .

در همین زمینه عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر دلایل افزایش بهای مسکن گفت: تقاضا بالای زمین ازجمله دلایل افزایش قیمت مسکن در کشور است.

پبیژن کاموری افزود: اعلام بهای مسکن و اجاره بهای مسکن به شکل غیر واقعی باعث می‌شود که برخی از  متولیان ساخت و ساز، قیمت ساختمان را بالاتر از نرخ تورم به فروش رسانند و از این راه سود قابل‌توجهی به دست آورند.

وی با اشاره به اینکه از سال 81 تاکنون بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد و در این رکود تورم هم دیده می‌شود، اظهار کرد:  زمانی که قیمت مسکن بالاتر می‌رود قدرت خرید مردم نیز به همان میزان کاهش پیدا می‌کند.

این در حالیست که با بیشتر شدن اختلاف این 2 سطح ، باز هم اقداماتی چون اعطای وام‌های  مسکن  نتوانسته است مشکل را حل کند.

سیاست‌های اتخاذ شده موفق نبوده‌اند

در عین حال، یک عضو کمیسیون عمران مجلس هم گفت : متعادل کردن قیمت زمین،  عرضه‌ مصالح ساختمانی به قیمت تولیدی و در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان مسکن، از رکود بازار مسکن و گرانی و افزایش اجاره بها  جلوگیری می‌کند.

ولی آذروش اظهار کرد:  چالش اساسی در بخش مسکن ناشی از عدم برنامه‌ریزی موثر در این بخش است و ناموفق بودن سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه،  دلیل اصلی رکود بازار مسکن بوده است.

وی تاکید کرد: این امر نه‌تنها زمینه‌ساز کاهش قیمت مسکن نشده است، بلکه به نوعی افزایش بی‌رویه‌ اجاره‌بها و قیمت خرید مسکن را هم به‌دنبال داشته است.

وی گفت: در حال حاضر سیاست‌های بخش زمین کاملاً  در اختیار دولت است که در این زمینه با عرضه زمین ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان انبوه‌ساز،  می‌توانیم میان عرضه و تقاضای بازار مسکن تعادل ایجاد کنیم.

تصمیم‌‌گیری‌های مقطعی در بازار مسکن

همچنین معاون پیشین وزارت مسکن و شهرسازی   اظهار کرد:  با وجود اعلام اخباری از سوی مسئولان مبنی بر توسعه ساخت و ساز همچنان شاهد رکود در بخش مسکن هستیم.

حمید رضا ‌هاشمی‌ افزود: رکود فعلی حاصل تصمیم‌گیری‌های مقطعی دولت‌ها و سیاستگذاری‌های متولیان امر در بخش مسکن است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در مدت کوتاهی رفع شود.

کد خبر 11132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز