گروه بین‌الملل: درحالی‌که دولت پاکستان پس از حمله تروریستی به یک مکان مذهبی در این کشور به‌شدت مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفته است

این بار حملات انتحاری در منطقه مرزی این کشور با افغانستان باعث کشته شدن حداقل 102 نفر شد. این عملیات تروریستی روز جمعه به وسیله 2بمب‌گذار انتحاری در روستای یکه غند، واقع در منطقه قبیله‌ای مهمند در شمال غرب پاکستان صورت گرفت.

بر اثر این انفجارهای مهیب، تعداد زیادی از ساختمان‌های دولتی، مغازه‌ها و خانه‌ها در این منطقه تخریب شدند. هر چند گزارش‌های اولیه از کشته شدن 50 نفر در این حملات خبر می‌داد اما روز گذشته آمار تلفات این حمله تروریستی به حداقل 102 نفر رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 168‌نفر هم در این حملات مجروح شده‌اند.

اکرام‌الله مهمند، یکی از سخنگویان طالبان، این گروه را مسئول این عملیات انتحاری معرفی کرد. وی مدعی شد که هدف از این عملیات، گردهمایی مقامات محلی و ریش‌سفیدان ضد‌طالبان بوده است. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از کشته‌شدگان این حملات را غیرنظامیانی تشکیل می‌دهند که در صف دریافت کمک و غذا بوده‌اند.

به گزارش شاهدان عینی، یکی از عامل‌های انتحاری این عملیات موتورسیکلت بمب‌گذاری شده خود را در برابر در ورودی ساختمان دهداری این منطقه منفجر کرد. مدتی پس از این انفجار، بمب‌گذار دوم با انفجار خودروی حامل مواد منفجره باعث تخریب ساختمان‌ها و کشته‌شدن شمار زیادی از مردم شد.

این در حالی است که نیروهای امدادی هنوز در حال جست‌و‌جو زیر آوار خانه‌ها و فروشگاه‌های تخریب شده هستند و به احتمال زیاد همچنان آمار تلفات این حملات انتحاری افزایش خواهد یافت. گزارش‌ها نشان می‌دهد همچنین با تخریب زندان این منطقه بر اثر این انفجارها، 28 متهم موفق به فرار شده‌اند.

این عملیات تروریستی که مرگبارترین حمله شبه‌نظامیان طالبان در طول یکسال گذشته به حساب می‌آید، در حالی رخ داد که مردم پاکستان هفته گذشته با برگزاری تظاهرات خواستار تلاش دولت برای تامین امنیت در این کشور شده بودند.

مردم این کشور عملیات نیروهای آمریکایی در افغانستان را عامل اصلی نا‌امنی در این کشور می‌دانند. پاکستان در ماه‌های گذشته شاهد موج جدیدی از خشونت‌های شبه‌نظامیان بوده است. هفته گذشته حمله انتحاری به یک زیارتگاه در شهر لاهور باعث کشته شدن حداقل 42 نفر شد.

هر چند مقام‌های دولت پاکستان اعلام کرده‌اند که افزایش عملیات شبه نظامیان طالبان از در تنگنا قرار گرفتن این گروه خبر می‌دهد، اما به عقیده بسیاری این حملات نشان می‌دهد که مناطق قبیله‌نشین پاکستان همچنان تحت نفوذ کامل شبه نظامیان قرار دارد.

طی یکسال گذشته، دولت مرکزی پاکستان عملیات نظامی گسترده‌ای را در بخش‌هایی از مناطق فعالیت گروه‌های شبه نظامیان انجام داده و مدعی پاکسازی این مناطق از شورشیان مسلح شده است. بسیاری عقیده دارند که گسترش حملات شبه نظامیان طالبان نشان می‌دهد که عملیات نظامی دولت این کشور که با اصرار مقام‌های آمریکا صورت می‌گیرد، نتوانسته است به یک پیروزی چشمگیر برسد.

روز گذشته سفیر پاکستان در آمریکا هم اعلام کرد که راه‌حل صرفا نظامی نمی‌تواند در بازگشت امنیت به پاکستان مؤثر باشد. وی تاکید کرد که شبه نظامیان طالبان می‌توانند افراد کشته شده خود را در مدت کوتاهی جایگزین کنند و دولت پاکستان باید برای حل این معضل در کنار عملیات نظامی در فکر راه حلی اقتصادی - اجتماعی باشد.

بسیاری عقیده دارند از آنجایی که مشکلات اقتصادی، سیاسی و بی‌توجهی‌ها در مناطق مرزی پاکستان بسیار زیاد است، دولت مرکزی این کشور نمی‌تواند مردم را با خود همراه کند. علاوه بر این، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا هم هر از گاهی در این منطقه باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان می‌شود که خشم مردم این منطقه را همواره به‌دنبال داشته است.

کد خبر 111299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز