گروه سلامت: اگرچه به تعبیر پزشکان، گرمای چند روز گذشته چندان تاثیری در میزان مراجعات بیمارانی که از گرمازدگی رنج می‌برند نداشته، اما توصیه‌هایی برای مقابله با گرمای هوا همچنان مطرح ‌است

بسیاری از پزشکان معتقدند افرادی که در معرض نور شدید آفتاب قرار دارند و در فضای باز مشغول به فعالیتند برای مقابله با گرمازدگی باید مایعات بیشتری استفاده کنند.

دکتر علی صیحانی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه هر ساله به هنگام تابستان افرادی به‌دلیل گرمازدگی به کلینیک‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، گفت: امسال نیز با شروع فصل تابستان شاهد بروز این عارضه بودیم و بیمارانی با علائمی چون ضعف عمومی، تهوع، استفراغ، افزایش دمای بدن و خشکی لب‌ها به کلینیک‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که چندان تفاوتی با تعداد بیماران در سال‌ گذشته نداشت.

وی افزود: دفع نامحسوس آب از طریق ریه و پوست در فصل تابستان به‌دلیل گرمای هوا و افزایش دمای بدن، از دلایل اصلی دهیدراتاسیون یا کم ‌آبی بدن می‌شود. این عامل باعث بروز گرمازدگی در بیماران می‌شود که افراد می‌توانند با استفاده از مایعات از بروز این پدیده جلوگیری کنند.

وی با اشاره به بیمارانی که به گرمازدگی دچار شده‌اند اظهار داشت: عمده بیمارانی که به این پدیده دچار می‌شوند، کسانی هستند که در فضای بازو  زیر تابش مستقیم آفتاب قرار دارند. اغلب مراجعان کارگران ساختمانی، کشاورزان و از اقشاری هستند که در فضای باز به فعالیت مشغولند نه کارمندان.

صیحانی بررسی تاثیر تعطیلی ادارات را در کاهش مبتلایان به گرمازدگی منوط به آمار هفته‌ آینده اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به سوابق این بیماری در سال‌های گذشته، انتظار می‌رود که تعطیلی ادارات و سازمان‌های دولتی چندان تاثیری در کاهش مراجعه بیماران گرمازده نداشته باشد؛ چرا که اغلب افرادی که به‌دلیل این عارضه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند از افرادی هستند که در فضای باز مشغول به کارند.

از سوی دیگر، دکتر قاسم حسینی اخوان نیز با اشاره به مراجعات معمولی بیماران گرمازده در روزهای گذشته در مشهد، به همشهری گفت: در روزهای گذشته میزان مراجعه بیماران به‌دلیل گرمازدگی نسبت به سال قبل به مراکز درمانی چندان تغییری نداشته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشاورزان در این گرما همچنان به کار مشغولند، افزود: آمار دقیقی از گرمازدگی که نشان‌دهنده رشد این بیماری در روزهای گذشته باشد در دست نیست اما توصیه می‌کنیم که افراد با نوشیدن بیشتر مایعات به‌خصوص شربت آبلیمو با کمی نمک، خود را در برابر گرمای هوا مصون کنند.

این پزشک توصیه کرد: افراد سالمند، کودکان، زنان حامله و بیمارانی که دچار عارضه قلبی هستند سعی کنند که بیرون نیایند و درمعرض تابش خورشید قرار نگیرند. افرادی هم که به دلایل مختلف مجبور به ترک منزل هستند، از کلاه لبه‌دار استفاده کنند یا در فضاهایی که دارای سایه هستند استقرار یابند و به‌صورت مداوم مایعات مصرف کنند.

وی نیز از تعطیلی ادارات در کشور به‌دلیل گرمای هوا انتقاد کرد و گفت: تصور نمی‌کنم که تعطیلی در میزان افراد گرمازده چندان تغییری ایجاد کند؛ چرا که آن بخش از جامعه که در فضای باز مشغول به فعالیت هستند،

کارمندان دولتی نیستند و عموما کشاورزان و کارگران ساختمانی هستند. حسینی‌اخوان راه حل مقابله با گرمازدگی را در فرار از آن ندانست و گفت: با آگاهی دادن بیشتر به مردم می‌توان هم چرخه اقتصادی کشور را از کار نینداخت و هم شهروندان را از بروز بیماری‌ها مصون نگه داشت.

چند توصیه مهم

اورژانس تهران با توصیه به هموطنان و شهروندان تهرانی مبنی بر پوشیدن البسه‌هایی از جنس نخ، پنبه و کتان که تبادل گرما را امکان‌پذیر می‌کند، تاکید کرد: بدین‌ترتیب گرمای هوا صرف تعریق بدن و در نتیجه متعادل نگهداشتن درجه حرارت بدن می‌شود. همچنین از سوی دیگر با نوشیدن مقادیر کافی مایعات، حجم مایعات از دست رفته بدن بر اثر تعریق تامین می‌شود.

بهترین اقدام در چنین مواردی انتقال فرد گرما زده به محلی خنک و زیر سایه، درآوردن لباس‌های فرد گرمازده و درصورت امکان استفاده از پنکه برای تسریع در خنک کردن و نیز تجویز اکسیژن است. دراین گزارش همچنین تاکید شده است از استحمام یکباره فرد گرمازده با آب سرد جدا خودداری شود چون می‌تواند شوک یا مرگ فرد را سبب شود.

اورژانس تهران بهترین شیوه خنک کردن فرد گرمازده و پایین آوردن دمای بدن این فرد را استفاده از پارچه مرطوب با میزان درجه حرارت 2تا 3درجه خنک‌تر از دمای بدن فرد گرمازده برشمرد و افزود: درصورت هوشیاری فرد مصدوم مایعات خنک به فرد خورانده شود تا پس از رسیدن دمای بدن فرد به حد طبیعی فورا به یک مرکز درمانی منتقل شود.

کد خبر 111293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز