گروه اقتصادی: بنابر اعلام اتحادیه اروپا، پرواز نیمی از هواپیماهای ایران ایر به کشورهای عضو این اتحادیه با محدودیت مواجه شده و این محدودیت‌ها ارتباطی با مباحث سیاسی ندارد.

گرچه پیش از این نیز فهرستی از هواپیماهای ایرانی که مشمول محدودیت پرواز به کشورهای اتحادیه اروپا شده‌اند اعلام شده بود، ولی با اقدام اخیر این اتحادیه 15 هواپیمای دیگر ایران ایر نیز مشمول محدودیت پرواز به کشورهای عضو این اتحادیه شده‌اند.

به گزارش فارس، کمیساریای عالی اتحادیه اروپا با رد اعمال تحریم‌های جدید علیه ناوگان هوایی ایران، مدعی شد که تنها به خاطر مسائل ایمنی، نسبت به پرواز هواپیماهای ایرانی، برخی محدودیت‌ها اعمال شده است.

همچنین هلن کرنس، سخنگوی کمیسیون حمل‌ونقل اتحادیه اروپا اعلام کرده است، پس از بازرسی ایمنی هواپیماهای ایران‌ایر، هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۲۷ و ایرباس‌های ۳۲۰ این شرکت به فهرست ممنوعه پرواز به اتحادیه اروپا اضافه شده است. شرکت ایران ایر ۸هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، 4بوئینگ ۷۲۷ و ۳ ایرباس ۳۲۰ در اختیار دارد.

اما یک کارشناس صنعت هوایی، محدودیت‌های اعمال شده اتحادیه اروپا علیه ایران‌ایر را فنی و سیاسی قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: در اعمال این محدودیت هر دو عامل سیاسی و فنی دخیل بوده‌است. در بعد فنی از آنجا که قادر به تهیه هواپیماها و قطعات جدید هواپیماهای غربی نیستیم، ناچار به استفاده از هواپیماهای فرسوده شده‌ایم که با این روند ایمنی پروازها به‌خطر افتاده است.

علی اصغر ترکان،  افزود: از سوی دیگر هواپیماهای غربی موجود در ناوگان هوایی کشور نیز با استانداردهای روز دنیا فاصله داشته و خبری از قطعات جدید در تعمیرات این هواپیماها نیست که این امر فرسودگی ناوگان هوایی کشورمان را تشدید کرده است.

وی افزود: همچنین نمی‌توان نقش تحریم‌ها در تشدید این محدودیت‌ها و اعمال فشار بیشتر به صنعت هوایی کشور را نادیده گرفت  چرا که وقتی برخی هواپیماهای دست چندم غربی را خریداری و به کشور منتقل کرده‌ایم، کشورهای اروپایی نیز در فضای کنونی اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان با درنظر گرفتن مشکلات ایمنی پرواز، اعمال چنین محدودیت‌هایی را مورد توجه قرار داده‌اند.

کد خبر 111216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز