مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز پنجم ژوئن موشکی از کیپ کاناورال در فلوریدا راهی فضا شد که هرچند در نگاه اول فرقی با سایر پرتاب‌های مشابه ندارد، اما می‌تواند نقطه عطفی در نقش بخش خصوصی در صنعت فضانوردی باشد.

آنچه فالکون 9 را از پرتاب‌های قبلی متمایز می‌کند این است که کاملا توسط یک شرکت خصوصی ساخته شده و کنترل می‌شود. این اولین نمونه از نسل تازه‌ای از موشک‌های خصوصی است که ممکن است در آینده سفر به فضا را به امری عادی بدل کنند. موشک 60 متری فالکون 9، یک کپسول آزمایشی را در ارتفاع 256 کیلومتری از سطح زمین قرار داد.
چارلز بولدن، مدیر سازمان فضانوردی آمریکا گفته است که این پرتاب به مثابه گام مهمی در تلاش‌های حمل و نقل تجاری به فضا است و شرکت سازنده را یک قدم به ارائه خدمات باربری به ایستگاه بین‌المللی فضایی نزدیک‌تر می‌کند.

دکتر وایتهاوس، خبرنگار و نویسنده علمی می‌گوید: "این شروعی تحسین برانگیز است. مسلما راکتی تحسین‌برانگیز است که با پول بخش خصوصی با حمایت ناسا ساخته شده است. با توجه به این که فناوری فضایی در آمریکا درحال رسیدن به بلوغ است، ناسا احساس می‌کند لازم نیست برای کار تکراری ارسال تدارکات به ایستگاه بین‌المللی فضایی هزینه کند."

او می‌افزاید: "برای همین آنها امیدوارند که اسپیس اکس با راکت فالکون و همچنین شرکت اوربیتال ساینسس بتوانند ظرف چند سال آینده، زمانی که شاتل‌ها بازنشسته شدند، بار و مواد مصرفی را به ایستگاه فضایی تحویل دهند. و به نظر می‌رسد که این شروع خوبی داشته و این امید هست که این هدف عملی شود."

یک سخنگوی اسپیس اکس، پرتاب این موشک را تحولی نویدبخش برای برنامه فضایی آمریکا توصیف کرد.

به گزارش آسمان پارس، بعضی کارشناسان این پرتاب موفقیت‌آمیز را آزمونی کلیدی در زمینه توسعه موشک‌های تجاری تلقی کرده‌اند. موشک‌هایی که قابلیت انتقال بار و فضانوردان را دارند.

اما این که آیا واقعا اسپیس اکس بتواند به زودی وظیفه حمل بار به فضا را به عهده گیرد یا نه همچنان محل تردید است.

هرچند صنایع خصوصی از دیرباز برای ناسا موشک ساخته‌اند، اما فالکون 9 نه فقط توسط بخش خصوصی ساخته شده، بلکه توسط آن اداره هم می‌شود. تمایز مهم دیگر آن هزینه پایین‌تر است.

اما هرچند کارشناسان انتقال بار به فضا را در توان یک شرکت خصوصی می‌بینند اما انتقال فضانورد به فضا را موضوعی متفاوت تلقی می‌کنند.

دکتر وایتهاوس می‌گوید: "طرح ناسا برای تمرکز مجدد برنامه فضایی بر سپردن امور به شرکت‌های خصوصی، در زمینه انتقال بار به نظر فکر خوبی می‌رسد، اما چیزی که خیلی مسئله بزرگی خواهد بود انتقال فضانوردان به فضا است. زیرا انتقال فضانوردان نیازمند مجموعه استانداردهای کاملا متفاوت و عمکرد بالایی توسط فضاپیما است و هنوز نمی‌توان گفت که بخش خصوصی می‌تواند به خوبی دولت‌ها از پس این کار برآید یا نه."

کد خبر 111150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز