گروه بین‌الملل: درحالی‌که امروز قرار است باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار کند

زارش‌هایی منتشر شد که نشان‌دهنده تحرکات جدید در روند صلح خاورمیانه به حساب می‌آید.

گفته می‌شود در آستانه سفر نتانیاهو به واشنگتن روز گذشته سلام فیاض، نخست‌وزیر انتصابی تشکیلات خودگردان فلسطین با ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مکانی نامشخص دیدار کرده است.

این دیدار که نخستین ملاقات مستقیم دو طرف از ماه فوریه به حساب می‌آید در حالی صورت گرفت که مذاکرات غیرمستقیم تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است.

علاوه بر این نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان در حالی به دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی رفته است که این تشکیلات پیش از این انجام هر نوع مذاکره مستقیم با این رژیم را منوط به توقف کامل شهرک‌سازی‌ها کرده بود. 

جزئیات کمی از این دیدار گزارش شده است اما رادیو رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد که این دیدار برای بحث و گفت‌وگو درباره روند صلح پیش از سفر نتانیاهو به واشنگتن صورت گرفته است. دفتر سلام فیاض هم اعلام کرده است که وی در این دیدار درخواست‌ها برای رفع محاصره نوار غزه و توقف عملیات نظامیان رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی را مطرح خواهد کرد.

مذاکرات میان دو طرف از زمان حملات 22 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که کشته شدن بیش از 1400 نفر را به‌دنبال داشت متوقف شده است و دیدار سلام فیاض با ایهود باراک چراغ سبز تشکیلات خودگردان به این رژیم برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم به‌حساب می‌آید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در جلسه کابینه این رژیم اعلام کرد: برای محمود عباس زمان آن رسیده است که با ما دیدار کند، چون هیچ راه دیگری برای پیشرفت مذاکرات وجود ندارد. نتانیاهو ابراز امیدواری کرده بود که این مسئله یکی از نتایج سفر وی به واشنگتن باشد.

این در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اردن تصریح کرد که مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی هیچ پیشرفتی نداشته است. وی گفت: ما دیدگاه کامل خود را به‌طور مکتوب به دولت آمریکا ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ‌های مثبت طرف اسرائیلی در زمینه مسئله مرزها و امنیت هستیم. تاکنون جوابی از اسرائیل دریافت نکرده‌ایم و تا ماه سپتامبر که زمان نهایی مذاکرات غیرمستقیم است، منتظر خواهیم ماند.

نتانیاهو در حالی امروز با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار می‌کند که دولت اوباما با وجود تعیین جورج میچل به‌عنوان فرستاده ویژه خود در خاورمیانه نتوانسته است موفقیتی در پیشبرد روند صلح داشته باشد. برخی از مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش هستند که شهرک‌سازی‌های این رژیم را بعد از وقفه موقت به‌وجود آمده، از ۲۷سپتامبر(۵مهر) در کرانه باختری از سر بگیرند.

با وجود این گفته می‌شود نتانیاهو قصد دارد در دیدار خود با اوباما پیشنهاد ادامه توقف شهرک‌‌سازی‌های جدید را در مقابل حاکمیت همیشگی این رژیم بر شهرک‌های در دست ساخت مطرح کند.

گفته می‌شود نتانیاهو در طرح خود خواستار آن است که اوباما به‌طور صریح قبول حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهرک‌های در حال ساخت در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را تأیید کند تا وی در مقابل، توقف ساخت و سازها در خارج از این شهرک‌ها را اعلام کند.

این در حالی است که برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی مانند آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه این رژیم در تلاش هستند که از طریق پارلمان رژیم صهیونیستی جلوی توقف شهرک‌‌سازی را بگیرند. تأیید حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این شهرک‌ها که همگی آنها با وجود مخالفت‌های جهانی ساخته‌ شده‌اند در واقع بخش دیگری از کرانه باختری را به اشغال این رژیم درمی‌آورد.

کد خبر 111058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز