شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

به سختی می‌توان پایانی دراماتیک‌تر از پایان بازی غنا - اروگوئه در یک چهارم نهایی جام جهانی به خاطر آورد

آشنایی با جام جهانی 2010 آشنایی با ووووزلا  آشنایی با نماد جام‌ جهانی 2010 هند سوارز در ثانیه‌های پایانی وقت اضافه مانع یک گل حتمی شد ولی نتیجه‌اش یک کارت قرمز برای مهاجم آژاکس و یک پنالتی بود که آخرین ضربه بازی قبل از ضربات پنالتی محسوب می‌شد.

آساموا ژیان که در همین جام 2 پنالتی‌اش را گل کرده بود، تنها یک شوت با رساندن نخستین تیم آفریقایی به نیمه نهایی جام جهانی فاصله داشت. همه مردم یک قاره پشت سر او بودند و آرزو می‌کردند این ضربه گل شود ولی این مهاجم 24ساله بدشانس شوتش را به تیر افقی زد و توپ به میان تماشاگران رفت.

لحظاتی پس از این حادثه، دوربین سوارز را نشان داد که در کنار زمین با چهره‌ای غمگین ایستاده ولی ناگهان خوشحال شد و مثل یک نوجوان مشت‌هایش را گره کرد. ریسک او به بهترین شکل نتیجه داد.

چند دقیقه بعد ژیان با شجاعتی مثال زدنی توانست نخستین پنالتی غنا را تبدیل به گل کند ولی موسلرا، دروازه‌بان اروگوئه توانست ضربات منسا و آدیا را مهار کند. سرانجام سباستین آبرئو، زننده ضربه آخر اروگوئه خونسردی  فوق‌العاده‌اش را با زدن یک چیپ نشان داد تا کینگسون، دروازه بان غنا که زودتر پریده بود تنها بتواند عبور آرام توپ از خط دروازه‌اش را نگاه کند. آبرئو، بازیکن دوره‌گردی که 17 باشگاه مختلف در 7 کشور را تجربه کرده تبدیل به قهرمان دوستانش شد ولی فداکاری بزرگ را سوارز انجام داده بود.

سوارز بعد از بازی گفت که می‌دانسته نمی‌تواند ضربه آدیا را با سر برگرداند و از دستش استفاده کرده‌است. لبخندی که او هنگام این گفت‌وگو بر چهره داشت تایید آشکاری بود که از کارش اصلا پشیمان نیست. ولی این یک تقلب بی‌شرمانه بود یا یک حرفه‌ای گری که باید از آن تقدیر شود؟

تعداد زیادی از حاضران در ورزشگاه از این رفتار بسیار خشمگین بودند. جان پانتسیل، مدافع غنا گفت: «داور باید گل را می‌پذیرفت.» البته داور پرتغالی با توجه به اینکه توپ از خط رد نشده بود، نمی‌توانست چنین تصمیمی بگیرد و تنها می‌توانست پنالتی اعلام کند. پانتسیل ادامه داد:« مطمئن باشید هیچ‌کدام از بازیکنان غنا در چنین صحنه‌ای هند نمی‌کردند؛ غیرممکن بود.»به‌سختی می‌توان با پانتسیل و هم‌تیمی‌هایش همدردی نکرد.

آنها در وقت اضافه تیم برتر بودند و نمی‌توانستند بیشتر از این به پیروزی نزدیک شوند. اکثر 017.84 تماشاگر حاضر در ورزشگاه ساکر سیتی حامی این تیم بودند، درحالی‌که همه قاره آفریقا هم دوست داشت تیم راجواچ برنده شود. روزنامه محلی «سی تیزن» روز جمعه با  بازی با اصطلاح بافانا بافانا، تیتر زده بود: «حمله کن باغانا باغانا». موفقیت غنا موجب شده بود تا احترام قاره با وجود حذف 5نماینده آن در مرحله گروهی حفظ شود. آنها تیم جوانی دارند که 11 نفر از ترکیب اصلی‌اش زیر 25سا‌له‌اند و آینده درخشانی دارند.

با وجود این جمعه سیاه، ژیان یک مهاجم بزرگ است و آنتونی آنان، هافبک جوان تیم احتمالا به بازیکن بزرگی تبدیل می‌شود. بعد از کامرون و سنگال، غنا  سومین تیم آفریقایی است که به یک چهارم نهایی جام جهانی رسیده و بدون اسین، بهترین بازیکنش فقط یک قدم تا
 نیمه نهایی فاصله داشت.

اروگوئه اما سابقه 2قهرمانی جهانرا دارد و با این پیروزی نخستین حضورش در نیمه نهایی بعد از 40سال را تجربه می‌کند. شاید سبک بازی این تیم برای برخی دلپذیر نباشد ولی این نباید عملکرد خوب این تیم در این جام را زیر سؤال ببرد. آنها در 5 بازی تنها 2 گل خورده‌اند و با توجه به جمعیت 3.5میلیون نفری شان، رسیدن به این مرحله دستاورد بزرگی است. زوج فورلان - سوارز هم با زدن 6 گل بهترین خط حمله جام بوده ولی فورلان که مقابل غنا با ضربه ایستگاهی‌اش بازی را به تساوی رساند در نیمه نهایی برابر هلند سوارز را در کنارش نخواهد دید. فیفا حتی ممکن است سوارز را تا پایان جام محروم کند.

کد خبر 110901

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز