شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

سواحل شیب‌دراز در سواحل خلیج فارس، محل تخمگذاری لاک‌پشت‌های چشم‌عقابی است که در آغاز فصل بهار و اواخر فصل زمستان با حضور خود در سواحل، مردم بومی و ساکنان منطقه را شگفت‌زده می‌کنند.

در مجموع به عقیده کارشناسان، 5گونه لاک‌پشت دریایی در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس زندگی و تخمگذاری می‌کنند که بی‌شک گونه‌هایی از آنها در آب‌های کشور ما نیز حضور دارند. این 5گونه را لاک‌پشت‌های دریایی سبز، عقابی، چرمی، سرخ و رایدلی تشکیل می‌دهند که لاک‌پشت‌های عقابی، زیباترین آنها به شمار می‌روند.
طول متوسط لاک‌پشت‌های عقابی بین 70 تا 80 و پهنای آن بین 60 تا 70 سانتی‌متر و وزن متوسط آنها در حدود 49کیلوگرم است.

لاک‌پشت‌ عقابی وقتی برای تخمگذاری به ساحل می‌رسد، مانند دیگر همنوعان خود، ابتدا در شن‌های ساحلی در بالاترین حد مد آب به کمک باله‌های عقبی، چاله‌ای عمیق حفر می‌کند و سپس در حدود یکصد(گاه تا 132)تخم را ظرف 20دقیقه تا دو ساعت در آن می‌گذارد.
پس از تخمگذاری، روی چاله را با کمک باله‌ها با شن، کاملا می‌پوشاند و دوباره به دریا بازمی‌گردد و آن منطقه را برای همیشه ترک می‌کند و هیچ‌گاه به آن بازنمی‌گردد.
تخم‌های لاک‌پشت عقابی به دلیل جمعیت بالای روباه‌ها و سگ‌های ولگرد سواحل شیب‌دراز، چندان در امان نیستند اما با وجود این شرایط، در بهار امسال بین 6 تا 15هزار تخم لاک‌پشت در این منطقه تخمین زده شد.

به گفته دره‌شوری - مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم - امکانات و تجهیزات حفاظت و نگهداری از لاک‌پشت‌های عقابی در ساحل شیب‌دراز توسط این سازمان تاسیس شده تا از شدت انقراض این گونه‌های دریایی که در تمام دنیا نسل آنها در حال کاهش جدی است، جلوگیری شود.

وی معتقد است: در حال حاضر با استفاده از تجارب جهانی و روش‌های مراکز تحقیقاتی، اندازه‌گیری ابعاد بدن و تخم لاک‌پشت‌ها پیش از شروع تخمگذاری تا زمان بیرون‌آمدن لاک‌پشت‌های کوچک توسط نیروهای محیط زیست صورت می‌گیرد.
به گفته وی طی 5 سال گذشته بیش از 75هزار تخم لاک‌پشت در منطقه شیب‌دراز شناسایی شد که 33هزار لاک‌پشت از این تخم بیرون آمده و در دریا  رها شده‌اند.

کد خبر 11090

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز