چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «فرش قرمز»، فیلم جدید محسن دامادی با زبان کمدی و طنز به طرح مشکلات اجتماعی می‌پردازد و یک قصه تازه را روی پرده سینما تعریف می‌کند.

قصه فیلم که براساس فیلم‌نامه‌ای از خود دامادی است، به حاشیه شهر تهران و موضوع ساخت یک قبرستان غیرانتفاعی می پردازد. مرد سن و سال داری که یک زمین بزرگ در منطقه‌ای در نزدیکی شهر دارد، تصمیم می‌گیرد آن را تبدیل به یک قبرستان غیرانتفاعی کند.او در کار خود با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که فضای کمدی داستان را به وجود می‌آورد. نقش این مرد زمین‌دار را محمد مطیع بازی می‌کند.

علیرضا خمسه، دانیال عبادی، ستاره اسکندری، بهنوش بختیاری، مژگان بیات و حامد بهداد دیگر بازیگران «فرش قرمز» هستند. کل صحنه‌های فیلم در تهران و اطراف آن، ازگل، نظرآباد و هشتگرد با دوربین محمدرضا سکوت فیلم‌برداری شده است. این روزها حسین زندباف مشغول تدوین فیلم است و هنوز سازنده موسیقی متن آن انتخاب نشده است.
دامادی با توضیح در این باره که فیلم‌برداری در زمان تعیین شده و در کمتر از 40 روز انجام شد، به «دوچرخه» می‌گوید: «کمدی «فرش‌ قرمز» کمدی موقعیت است و با آنچه که در تعدادی از فیلم‌های کمدی این روزهای سینما می‌بینیم، فرق دارد. قصدم فقط این نبود که یک فیلم بسازم که بیننده‌اش را بخنداند؛ می‌خواستم در کنار سرگرم کردن، او را و ادار کنم در باره برخی از مسائلی که در محیط پیرامونش اتفاق می‌افتد، بیشتر فکر کند. به همین دلیل سعی کردم از ترکیب بازیگرانی استفاده کنم که هم برای تماشاچی آشنا باشند و هم توانایی اجرای نقش‌های خود را داشته باشند. با شناختی که از بازی‌های محمد مطیع، این هنرمند قدیمی و کهنه‌کار داشتم، وقتی شنیدم به ایران برگشته است، تصمیم گرفتم با او کار کنم. مصاحبه‌ای از او خواندم که در آن گفته بود سال‌هاست منتظر است یک کار کمدی خوب به او پیشنهاد شود. با او تماس گرفتم و فیلم‌نامه را به وی دادم. وقتی آن را خواند گفت:« این همان فیلم‌نامه کمدی است که منتظرش بودم. و به این ترتیب همکاری ما شکل گرفت.»

این فیلم‌ساز که قبل از این فیلم‌های «یک اشتباه کوچولو» و «خانواده ارنست» را کارگردانی کرده، درباره لحن و زبان کمدی سومین ساخته سینمایی‌اش می‌گوید: «اساساً با زبان کمدی بیگانه نیستم و یکی از علایق اصلی‌ام است. داستان‌هایی هم که نوشته‌ام در این زمینه هستند. سینما را هم با نوشتن فیلم‌نامه «آپارتمان شماره 13» شروع کردم که یک کار کمدی است. حالا هم از حاصل کار راضی‌ام و خوشحالم که دارم در این زمینه کار می‌کنم. احساس می‌کنم «فرش قرمز» طنز بامزه‌ای دارد و آنچه که می‌خواستم در فیلم در آمده است.»

با این حال، دامادی به این نکته اشاره می‌کند که کمدی فیلم حال و هوایی اجتماعی دارد و اضافه می‌کند: «بدون تردید وقتی صحبت از طنز می‌شود، مسائل اجتماعی را هم در نظر دارد. وقتی یک مشکل اجتماعی به طنز و با بیانی شیرین گفته می‌شود، تأثیر بیشتری روی مخاطب خود می‌گذارد. یکی از محورهای اصلی قصه فیلم «فرش قرمز» آدم‌هایی‌اند که به دنبال منافع شخصی هستند و برای رسیدن به آن، حتی حاضرند پا روی حق و حقوق دیگران بگذارند. در فیلم این مسئله در کنار بعضی مسائل دیگر مطرح می‌شود و به بیننده گفته می‌شود که رعایت حقوق دیگران لازم و ضروری است.»

این فیلم‌ساز ابراز امیدواری می‌کند  که تماشای «فرش قرمز» به نوجوانان کمک کند نگاه دقیق‌تری به دنیای پیرامون خود بیندازند و برای پاسخ‌گویی به مجموعه‌ای از پرسش‌ها از خود کنجکاوی نشان دهند.

کد خبر 110833

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز