یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فرشاد توکلی، ‌نوازنده سه‌تار و عضو گروه موسیقی چارسو در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری‌آنلاین از 6 کنسرت گروه چارسو در سه کشور اروپایی گفت

به گزارش همشهری‌آنلاین توکلی در باره حضور گروه چارسو در اروپا گفت:

گروه موسیقی "چارسو" در ادامه تورهای کنسرت خود، خرداد ماه امسال نیز 6 کنسرت‌ در آلمان، فرانسه و سویس برگزار کرد. این گروه که پیش از این نیز با حضور من به عنوان نوازنده سه‌تار، فرید خردمند (تمبک و دایره)، مهرداد فارسیجانی (نوازنده‌ی سنتور کنسرت‌های آلمان)، آرش محافظ (نوازنده‌ی سنتور کنسرت‌های فرانسه) و احسان عابدی (نی) برنامه‌هایی را درآلمان، فرانسه و سویس اجرا کرده بود [کنسرت گروه چارسو در فرانسه و آلمان] این بار نیز با دعوت از احمد رضاخواه (سنتور/ در کنسرت‌های آلمان)، عماد حنیفه (تار)، و محمدباقر زینالی (عود) و به دعوت گروه قوم‌موسیقی‌شناسی دانشگاه موسیقی و تئاتر هانوفر برای برگزاری کنسرت و کارگاه‌های آموزشی موسیقی ایرانی به اروپا سفر کرد.

این عضو هیئت مدیره خانه موسیقی همچنین گفت: در این کارگاه‌ها که در مرکز موسیقی ملل و موزه‌ی سازهای "هیل دس هایم"، و نیز دانشگاه موسیقی و تئاتر هانوفر برگزار شد، من در  یک سخنرانی  به شرح و توصیف چگونگی، ترکیب و بسط و گسترش ساختارهای مدال، و فرید خردمند به شرح و توضیح ادوار ریتمیک و نظام وزنی موسیقی ایرانی، و دیگر افراد گروه به تدریس سازهای تخصصی‌شان به دانشجویان پرداختند.

کنسرت در انجمن فرهنگی - هنری ایرانی "کارگاه"، کنسرت در مرکز موسیقی ملل "هیل دس هایم"، و کنسرت در فستیوال موسیقی قرن نوزدهم همه در حاشیه این برنامه توسط این گروه ارائه گردید.

به گفته توکلی "چارسو" در ادامه به فرانسه رفته و دو برنامه در دانشگاه مهندسی تولوز، و نیز کلیسای دومنیکن مونپولیه اجرا کرد. پایان بخش این برنامه ها، کنسرت در مرکز فرهنگی - هنری "کلاینن بوهن" شهر زوفینگن سوییس بود.

 لازم به یادآوری است که سه کنسرت اخیر با حضور آرش محافظ به عنوان نوازنده‌ی سنتور انجام گردید. این برنامه‌ها شامل دو قسمت و در آوازهای بیات زند و بیات اصفهان و مبتنی بر مرکب نوازی بودند. مرکب نوازی‌ای که طیف گسترده‌ای از مایه‌های موسیقی ایرانی همچون دشتی، همایون، راست، نوا، سه‌گاه، و ابوعطا را در بر می‌گرفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین استفاده از ضربی‌های قدیمی، تصانیفی از عارف قزوینی و دیگران که توسط اعضای گروه خوانده می‌شد، و نیز طراحی و تنظیم قطعات متنوعی دیگر، از جمله ویژگی‌های این برنامه‌ها بوده که با استقبال مراکز فرهنگی و هنری بسیاری نیز رو‌به‌رو گردیده است.

کد خبر 110392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز