گروه ورزشی: از قدیم‌الایام جمله معروفی بر زبان مردم جاری است که می‌گویند انجام کارهای بزرگ نیاز به آدم‌های بزرگ دارد

 و امروز کشتی ایران اگر در جهان به مقام نائب قهرمانی می‌رسد و متعاقب آن با انجام کاری بزرگ در جمع مدعیان اصلی خود در بازی‌های آسیایی دوحه اقتدار و عظمت خود را با کسب چهار مدال طلا و یک نقره به نمایش گذاشته و عنوان قهرمانی را صاحب می‌شود، متأثر از همین مثل معروف است.
امروز کشتی ایران در کنار سرپرست موفق خود، در سامان دادن به امور فنی‌اش از چهره‌ای نام آشنا و مقتدر به نام منصور برزگر استفاده می‌کند که مقامات بالانشین «فیلا» لقب پروفسور کشتی به او داده‌اند.
برزگر حضور پر تأثیر خود در دوحه را بخوبی نشان داد و این که در دو میدان جهانی و آسیایی ملی‌پوشان قدرتمند کشتی ایران توانسته‌اند بخوبی توانایی خود را بر حریفان دیکته کنند، بخوبی هویداست که به دلیل حضور این چهره در کنار آن‌ها است.  برزگر و مربیان جوان همراهش که حالا همگی به درک متقابل در کنار هم رسیده‌اند تیم خوبی را روانه میدان دوحه کردند و مزد تلاش‌ها و زحمات خود را هم خیلی خوب گرفتند.
شیرینی پیروزی دلنشین کشتی آزاد ایران در بازی‌های آسیایی 2006 در شرایطی حاصل شده‌است که دیدیم در این دوره علاوه بر رقیبان همیشه حاضر نظیر کره‌جنوبی، ژاپن، مغولستان و چین این بار جمهوری‌های استقلال یافته آسیای میانه نیز با استفاده از کشتی‌گیران روسی نگاهی جدی به کسب مدال داشتند که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها نیز در مقابل نمایندگان آماده ما با قبول شکست از میدان خارج شدند.
کسب موفقیت کشتی ایران در دوحه نمی‌تواند یک پایان باشد، بلکه به نظر می‌رسد شروع همان راهی است که سرپرست فدراسیون کشتی وعده پایانی آن را با کسب 7مدال طلای جهانی داده است. چنین روحیه و انگیزه‌ای باید باقی بماند.
معصومی برتری تایمازوف را پذیرفت
در روز پایانی مسابقه‌های کشتی آزاد بازی‌های آسیایی از میان 4 کشتی‌گیر ما فقط رضا یزدانی در وزن 84 کیلوگرم از سکوی قهرمانی بالا رفت. البته قبل از شروع پیکارهای 4 وزن 55، 66، 84 و 120 کیلوگرم قابل پیش‌بینی هم بود که به دلیل حضور دو نابغه امروز کشتی دنیا دلشاد منصوراوف و آرتور تایمازوف از ازبکستان دیگر کشتی‌گیران حاضر آسیایی این بار هم در دو وزن 55 و 120 کیلوگرم از شانس کمتری برای کسب عنوان قهرمانی برخوردارند که اتفاقاً چنین هم شد.
نه تقی داداشی در وزن 55 کیلوگرم زورش به منصور‌اوف رسید و نه کشتی‌گیر 120 کیلویی ما فردین معصومی می‌توانست حریف هم اندازه‌ای برای تایمازوف باشد.
در این میان تنها تفاوت داداشی با معصومی این بود که او در مرحله نیمه‌نهایی کشتی را به حریف ازبکی خود واگذار کرد و بعد هم به دلیل باخت به کشتی‌گیر ژاپنی دستش از کسب مدال برنز خالی ماند تا منصور برزگر به فکر جانشینی برای این کشتی‌گیر مازندرانی در تیم ملی باشد. داداشی پیش از این نیز در مسابقه‌های جهانی چین ناکام شده بود.
 اما شانس بهتر فردین معصومی این بود که او طبق جدولی که از آن برخوردار شده‌بود در دیدار نهایی با تایمازوف روبرو شد که با قبول برتری قهرمان جهان و المپیک مدال نقره سنگین وزن در بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود ثبت کرد.
کشتی‌گیر 66 کیلویی ایران در دوحه نیز مسعود مصطفی جوکار بود که با انجام یک کشتی انتقاد‌آمیز مقابل حریف مغولی خود مغلوب شد و به دلیل شکست کشتی‌گیر مغولی برابر نماینده کره‌جنوبی سند حذف جوکار هم صادر شد.  ناکامی‌های پی‌درپی مسعود مصطفی جوکار در مسابقات جهانی و آسیایی وضعیت ادامه حضور وی در تیم ملی را با شک و تردید روبرو ساخته و بنظر می‌رسد مربیان تیم ملی بایستی به فکر جانشین مطمئن‌تری برای او در وزن 66 کیلوگرم باشند.
یزدانی یکی از بهترین‌های کشتی جهان است
رضا یزدانی جوان 84 کیلویی کشتی آزاد ایران که با بدشانسی و تنها یک شکست مقابل ساجید‌اوف روسی در مسابقه‌های جهانی چین از کسب مدال طلای جهان محروم شد در بازی‌های آسیایی دوحه با به دست آوردن مدال طلای این بازی‌ها نشان داد که در حال حاضر یکی از بهترین‌های جهان در این وزن است.  در دوحه هیچ حریف آسیایی نتوانست سد راه یزدانی بشود و سوخیف ازبک هم در فینال رقابت‌های این وزن آنچنان با فن دوخم قهرمان ما پا در هوا و بر روی تشک سقوط کرد که تا سال‌های سال نمی‌تواند در پرونده مبارزاتی خود آن را فراموش کند.
یزدانی که حالا زیر نظر مستقیم منصور برزگر تمرینات خود را انجام می‌دهد در مبارزات دوحه نشان داد که پرامیدترین کشتی‌گیر ما در مسابقات جهانی 2007 باکو و بازی‌های 2008 المپیک پکن است.  در پایان مسابقه‌های کشتی آزاد بازی‌های آسیایی دوحه تیم‌های ایران، ازبکستان و کره‌جنوبی به ترتیب در مقام‌های اول تا سوم قرار گرفتند.
کد خبر 11038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز