گروه اقتصادی: 3 ماه مانده به وعده دولت برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و آزادسازی تدریجی قیمت حامل‌های انرژی،سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از اقدام مرکز آمار ایران برای راستی‌آزمایی اطلاعات اقتصادی خانوار خبر داد

 و گفت: تعداد بسته‌های حمایتی از 9 بسته به 10‌بسته تغییر یافت و مقرر شد بسته‌های تهیه شده در چارچوب تعریف این آیین‌نامه اجرایی، مجددا تدوین و نهایی شوند.

به گفته فرزین در نشست اخیر هیات وزیران مرکز آمار ایران موظف شد به‌منظور جلوگیری از ارائه اطلاعات نادرست، نسبت به انجام عملیات راستی‌آزمایی درخصوص اطلاعات جمع‌آوری شده در مرحله دوم خصوصا از بعد خانوار اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا فرزین علت افزایش تعداد بسته‌های حمایتی و تدوین دوباره آنها را،  آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اعلام و تصریح کرد: براساس مفاد آیین‌نامه جدید دولت،

منظور از بسته حمایتی، مجموعه‌ای شامل اولویت‌بندی پروژه‌ها، روش‌های حمایت، منابع مورد نیاز به تفکیک سود تسهیلات، کمک بلاعوض و وجوه اداره شده، طول دوره حمایت و تعهدات دستگاه مبنی بر کنترل قیمت تمام شده و بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی است.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفت: این بسته‌های حمایتی شامل بسته‌های صنعت و معدن، کشاورزی، حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری، واحدهای صنفی و کارگروه‌های تحت پوشش قانون نظام صنفی و قانون تعاون، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تولید نان صنعتی (تولید نان سنتی به روش صنعتی)،

توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه خدمات الکترونیکی، بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در نیروگاه‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب و در نهایت بسته بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار همشهری، 18 بهمن ماه گذشته فرزین در نشستی با خبرنگاران از تدوین 9 بسته حمایتی در حوزه‌های حمل‌ونقل درون و برون‌شهری،  کشاورزی، صنعت،  انرژی،  سیاست‌های تجاری و تنظیم بازار، سیاست‌های پولی،  نظام بازتوزیع،  اجتماعی و امنیت غذایی خبر داده بود که از آن زمان تا‌کنون جزئیات این بسته‌ها اعلام نشده است.

او افزود: درخصوص ذخیره‌سازی‌ تاکید شد که علاوه بر آن از ذخیره‌سازی‌ مؤثر با اولویت تامین از بازار داخلی اطمینان حاصل شود، برنامه‌ریزی‌ها به‌نحوی صورت گیرد که هزینه‌های نگهداری و انبارداری را به حداقل برساند و بانک‌ها نیز در این خصوص همکاری‌های لازم را به‌عمل آورند.

فرزین درباره تصمیم تازه دولت درباره نحوه بازتوزیع منابع به خانوارهای هدف اظهار کرد: براساس آیین‌نامه جدید، دولت موظف است علاوه بر پرداخت یارانه یکسان بین تمام متقاضیان یارانه نقدی، درصد بیشتری به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و ساکن در مناطق محروم پرداخت کند.

به گفته فرزین،  برای تعیین میزان جمعیت و نحوه شناسایی نقاط قوت و ضعف هر یک از سناریوها جهت پرداخت نقدی یارانه‌ها در مناطق محروم، قرار شد مطالعات عمیق‌تری در این زمینه (حتی در صورت لزوم به‌صورت میدانی) صورت گیرد .

راستی آزمایی و نگرانی‌های گذشته

تصمیم دولت برای سپردن مسئولیت راستی‌آزمایی اطلاعات اقتصادی دولت به مرکز آمار ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که زمستان گذشته در پی ابهام و نگرانی عمومی از خوشه بندی خانوارها توسط مرکز آمار ایران،  اعتراض همگانی را برانگیخت و دولت ناچار به عقب نشینی شد تا آنجا که به بازنشستگی محمد مدد رئیس مرکز آمار ایران انجامید.

کد خبر 110341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز