جمعه ۲۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از جاسوس‌های سابق روسیه که در فرانسه زندگی می‌کند پس از مرگ ناشی از مسومیت الکساندر لیتویننکو از مقامات این کشور تقاضا کرد پلیس فرانسه از او محافظت کند.

خبرگزاری آلمان از پاریس گزارش داد، یوگنی لیماریف، منتقد دولت روسیه بنا به گفته خودش هراس دارد به دلیل آن که با لیتویننکو رابطه داشته است، زندگی‌اش در معرض خطر باشد.
لیماریف 41 ساله امروز به روزنامه "لو پاریزین" گفت که خود را در خانه‌اش در کلوزه محبوس کرده است.
وی به فهرستی از مرگ‌های اسرارآمیز اشاره کرد که نام وی به عنوان نفر سوم پس از لیتویننکو و ماریو اسکاراملا، کارشناس جاسوسی ایتالیایی قرار دارد. لیتویننکو احتمالا اول نوامبر در لندن با ماده سمی پولونیم مسموم شده است. اسکاراملا نیز در همان روز با لیتویننکو ملاقات کرده بود تا اطلاعاتی را درباره قتل آنا پولیتکووسکایا، خبرنگاران روس در اختیار او بگذارد.
لیماریف گفت که به اسکاراملا درباره دسیسه‌های احتمالی جاسوس‌های کهنه کار روسی اطلاعاتی داده است. توطئه‌ "سازمان کهنه کاران" علیه اسکاراملا و سناتور پائولو گوزانتی که رهبری کمیته‌ای پارلمانی را درباره فعالیت‌های جاسوسی روسیه در ایتالیا به عهده دارد، در جریان است.
روزنامه‌های انگلیسی اوایل دسامبر درباره دخالت جاسوسان کهنه کار روسیه در مرگ لیتویننکو گمانه زنی کرده بودند، اما والنتین ولیتشکو، رییس این سازمان وجود فهرست مرگ را رد کرد، فهرستی که گفته می‌شد اسامی منتقدان کرملین که در تبعید به سر می‌برند، در خود گنجانده است.
لیماریف معتقد است مرگ لیتویننکو "99 درصد کار روسیه" بوده است. وی افزود: "این احساس از سوی منابع روسی من تایید شده است."
وی خود از سپتامبر سال 2003 میلادی با لیتویننکو ملاقات نداشته است.
به گفته لیماریف، وی سه نشانه را مشاهده کرده است و بدین ترتیب احساس می‌کند تحت تعقیب است. روز 17 نوامبر در رم چمدانش دزیده شد. دو روز بعد در تلاش شده بود به خانه‌اش در کلوزه وارد شوند و او تهدید به قتل شده است.
کد خبر 11024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز