دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی: سالانه بیش از 320میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی در کشور هدر می‌رود،

این درحالی است که حجم کل نزولات آسمانی در کشور سالانه 420 میلیارد متر مکعب است و از این میزان فقط 100 میلیارد متر مکعب مهار و استفاده می‌شود.

عباس رجایی نماینده اراک و کمیجان و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر افزود: مدیریت صحیح در جمع‌آوری و مهار روان‌آب‌ها می‌تواند تحولی در چرخه آب کشور ایجاد کند اما باید در احداث هر سد و سازه‌آبی، سهم آب شرب، صنعت، کشاورزی و حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها و دیگر زیستبوم‌ها درنظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در برنامه‌ریزی‌هایی که در گذشته برای تامین آب صورت می‌گرفت فقط نیازهای بخش شرب، صنعت و کشاورزی مورد توجه بود و حقابه زیست‌محیطی جایی نداشت. برای نمونه نادیده گرفتن حقابه تالاب میقان سبب شده است امروز این تالاب به یکی از مشکلات زیست‌محیطی منطقه تبدیل شود.

در این گفت‌وگو، رجایی درباره مصوبه مجلس مبنی بر صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز گفت: چند الزام در این مصوبه آمده که مانع برداشت غیرمجاز آب می‌شود. وی در توضیح این مطلب افزود: در غیاب این قانون، صاحبان چاه‌ها بدون درنظر گرفتن میزان برداشتی که در پروانه شان ذکر شده هرقدر که دلشان می‌خواست از چاه‌ها برداشت می‌کردند و  از چاه‌های غیرمجاز هم برداشت خودشان را داشتند.

براساس این قانون، برای چاه‌های غیرمجاز پروانه صادر می‌شود و از این پس، این چاه‌ها به میزانی مجاز به برداشت آب خواهند بود که موجب اضرار به مردم و صاحبان چاه‌های مجاز نشوند.

علاوه براین، مقرر شده برای همه چاه‌ها کنتور حجمی نصب شود ضمن آنکه به‌منظور استفاده بهینه، روش‌های نوین آبیاری جایگزین شیوه‌های سنتی می‌شود. اصلاح ساختار پروانه‌ها و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز- که هنوز هم ادامه دارد- از دیگر مواردی است که در این مصوبه دیده شده است.

رجایی در ادامه درخصوص حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: باید زمینه بهره‌برداری بخش خصوصی برای حفظ و احیای جنگل‌ها فراهم شود. تجربه نشان داده است هر جا که جنگل‌ها صاحب و متولی داشته حفظ شده،  اما هرجا دولت متولی حفظ و احیا بوده، متأسفانه جنگل نابود شده است.

به گفته وی، شرکت‌های نکاچوب و شفارود نمونه‌های موفقی از مشارکت بخش غیردولتی در حفظ و احیای جنگل است. البته نحوه بهره‌برداری و مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای جنگل مدل دارد و باید معیارها و استانداردهای تعریف شده در این زمینه اعمال شود.

کد خبر 110179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز