گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه پاسخ شورای نگهبان به نامه رئیس‌جمهور حقوقی بود،تاکید کرد:

چنانچه مصوبه‌ای از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ نشود، رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند پس از طی زمان مشخصی آن را به روزنامه‌ رسمی جهت اجرا ابلاغ کند.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری روز گذشته خود این توضیح را در پاسخ به پرسش خبرنگاری داد که از او درباره مصوباتی پرسید که احمدی‌نژاد در نامه اخیر خود به شورای نگهبان، به آنها اشاره و استدلال کرده بود این مصوبات مغایر قانون است.

بعد از آنکه اعضای کمیسیون اصل 90 در جلسه‌ای ظاهرا محرمانه از رئیس‌جمهوری درباره دلایل عدم‌ابلاغ مصوبات مجلس توضیح خواستند، محمود احمدی‌نژاد اواسط خردادماه، نامه‌ای به شورای نگهبان نوشت و استدلال کرد مجلس طرح الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، «طرح پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی» و الحاق احکامی به قانون بودجه مصوب را مغایر قانون اساسی به تصویب رسانده است.

سخنگوی شورای نگهبان دیروز درباره این نامه و پاسخ شورای نگهبان به آن گفت: نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به شورای نگهبان ارسال شد و ما نیز پاسخ حقوقی به آن دادیم.
شورای نگهبان در پاسخ به این نامه ضمن ارائه تفسیری از اصل 113 قانون اساسی گفته بود، مصوبات مجلس قانونی و لازم‌الاجراست و رئیس‌جمهور نمی‌تواند در امور و وظایف مسئولان قوای دیگر دخالت کند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی افزود: شورای نگهبان در سال‌های قبل نسبت به اصل 113‌قانون اساسی اظهارنظرهایی داشت که این نظرات روشن است و توجه رئیس‌جمهور را به این نظرات جلب کردیم.

دیگر اینکه اگر رئیس‌جمهور ایرادی نسبت به مصوبات مجلس شورای اسلامی دارند می‌توانند در جلسات کمیسیون‌ها یا صحن مجلس با فرستادن نماینده‌ای نظرات خود را اعلام کنند.

تغییر در اعضا

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در نوبت‌های 6 ساله 3 نفر از حقوقدانان و 3 نفر از فقها باید تغییر کنند یا دوره آنها تمدید شود، یادآور شد: اواخر تیرماه، دوره 6‌ساله 3 نفر از فقها و 3 نفر از حقوقدانان به پایان می‌رسد که باید تعیین تکلیف شود.

پیش از این خبرگزاری‌ها از آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مدرسی و آیت‌الله رضوانی به‌عنوان 3 عضو فقیه و از غلامحسین الهام،  حجت‌الاسلام علیزاده و آیت‌الله کعبی به‌عنوان 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان که دوره آنها در تیرماه به پایان می‌رسد نام برده بودند.

خودکنترلی مجلس

خبرنگار دیگری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر نظارت بر مجلس شورای اسلامی، خواستار نظر شورای نگهبان شد که کدخدایی با بیان اینکه نظام خودکنترلی در همه‌ دستگاه‌ها وجود دارد،

افزود: مجلس از چنین پیشنهادی استقبال کرد و به‌عنوان یکی از مصوبه‌ها آن را در دستور کار دارد اما آنچه به ما مربوط می‌شود این است که ما بررسی‌های خود را انجام داده و نسبت به مصوبه، اعلام نظر می‌کنیم.

طرح نظارت مجلس بر نمایندگان که به امضای نمایندگان شاخص مجلس نیز رسیده است هفته گذشته درحالی‌که نمایندگان قصد داشتند برای فوریت آن رای‌گیری کنند بنا به درخواست کمیسیون اصل 90 از دستور کار مجلس خارج شد. این طرح هم‌اکنون در کمیسیون اصل 90 در حال بررسی است.

کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا شورای نگهبان حاضر است با مصوبه مجلس، متولی نظارت بر اجرای قانون برنامه چهارم باشد؟ گفت: براساس قانون اساسی، این شورا 3 وظیفه تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی، نظارت بر انتخابات در کشور به‌جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیز تفسیر اصول قانون اساسی را بر‌عهده دارد.

کد خبر 110022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز