شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

محمود مولایی: آندرانیک تیموریان بعد از پایان لیگ برتر انگلیس، هنگامی که قراردادش با فولام به پایان رسید، به تهران بازگشت؛ همانطور که خودش می‌خواست.

او  حتی در تعطیلات نیم فصل از این باشگاه انگلیسی رضایتنامه خواسته بود اما با مخالفت مسئولان فولام مواجه شد و مجبور شد در این تیم بماند. خودش می‌گوید: «هنوز وقتی یاد آن موقع می‌افتم و می‌بینم که در ترکیب فولام جایی ندارم، یک جوری می‌شوم چون دوست نداشتم که روی نیمکت بنشینم، با اینکه می‌دانستم حقم نیست.»

او البته از آن روزها فاصله گرفته و حالا که در تهران به سر می‌برد، کم‌کم گذشته تلخ را فراموش کرده و می‌گوید: «نمی‌خواهم مثل قبل از روی هاجسون انتقاد کنم. او مرا بازی نمی‌داد اما او به‌عنوان بهترین مربی لیگ برتر شناخته شده بود. قبلا سرمربی اینتر بود و مربی بزرگی است.» در عین حال، هرگز نمی‌خواهد دوباره به فولام برگردد؛ به‌خصوص اینکه دوران خوبی را در بولتون سپری کرد.

تیموریان بعد از درخشش در جام جهانی آلمان سر از فوتبال اروپا در آورد. پیش از آن در ابومسلم بازی می‌کرد و پیش از صعود تیم ملی به جام جهانی به تیم ملی دعوت نشده بود. برانکو ایوانکوویچ، سرمربی وقت تیم ملی طبق وعده، بلافاصله بعد از قطعی شدن صعود ایران، چند بازیکن جوان را به تیم ملی فراخواند.

یکی از این بازیکنان آندرانیک تیموریان بود؛ بازیکنی که جزو معدود بازیکنان موفق در جام جهانی بود و امروز، در بحبوحه جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی آندو حسرت جام جهانی را می‌خورد. هافبک تیم ملی برخلاف برخی گفته‌ها که جام جهانی آفریقای جنوبی تا حالا «هیجان» یک جام جهانی را نداشته، معتقد است که بازی‌های خوبی انجام شده است. او بر این باور است که مسابقه‌های جام جهانی رفته رفته کیفیت بهتری نیز پیدا خواهد کرد.

  • چرا فکر می‌کنید که بازی‌های جام جهانی در بهترین وضعیت قرار دارد، در حالی که انتقادهای زیادی تا حالا به این جام شده است. مثلا اینکه بازی‌ها کم گل است.

در جام جهانی بازی‌های خوبی برگزار شده، من که از این بازی‌ها لذت برده‌ام. امیدوارم تا پایان مسابقات بازی‌ها همین‌طوری باشد. اما اگر می‌بینید که درصد اشتباه‌های بازیکنان در این جام جهانی بیشتر شده، دلیل دارد؛  دلیلش این است که اغلب لیگ‌های دنیا امسال به‌طور فشرده برگزار شد. بازیکنان مجبور بودند در مدت کم، بازی‌های زیادی انجام دهند و به همین دلیل در جام جهانی گاهی اشتباه‌های عجیب می‌بینیم؛ مثل اشتباهی که دروازه‌بان انگلیس انجام داد.

  • تا به حال آلمان تیمی منسجم نشان داده، در حالی که انتظار زیادی از این تیم نمی‌رفت، به‌خصوص اینکه بالاک را در اختیار ندارد. فکر می‌کنید دلیلش چیست؟

من از بازی آلمان بیشتر از سایر تیم‌ها خوشم آمد. تیم خوبی است و فکر می‌کنم می‌تواند به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی راه یابد.

  • به غیر از آلمان، به نظر شما چه تیم‌هایی می‌توانند به مرحله‌نیمه‌نهایی جام جهانی برسند؟

به‌نظر من، تیم‌هایی که استحقاق حضور در نیمه نهایی را دارند آلمان، برزیل، اسپانیا و آرژانتین هستند. در ادامه، برزیل قطعا به فینال می‌رسد و احتمالا اسپانیا هم یکی دیگر از فینالیست‌هاست. البته رسیدن یک تیم به فینال دشوار است. بهترین‌های دنیا در این بازی‌ها حضور دارند.

  • چرا برزیل قطعا به  فینال جام جهانی می‌رسد؟

علاقه زیادی به برزیل و نحوه بازی این تیم دارم. تیم ملی برزیل همیشه خوب بازی می‌کند. بازیکنان این تیم توانایی خیلی بالایی دارند و در زمین فوتبال تلاش زیادی می‌کنند. سطح بازی و نوع بازی برزیل با بقیه تیم‌ها فرق می‌کند. البته پرتغال هم تا حدودی مثل این تیم بازی می‌کند. نخستین بازی پرتغال را هم دیدم که صفر- صفر شد. ما با این تیم 4سال پیش در جام جهانی بازی کرده بودیم. پرتغال با اینکه در نخستین بازی نتوانست پیروز شود، ولی تیم قدرتمندی است.

  • پرتغال امسال با جام جهانی قبلی چقدر تفاوت دارد؟

تفاوت زیادی ندارد. فقط بازیکنان این تیم باتجربه‌تر شده‌اند. فکر می‌کنم تغییرات کمی در نفرات پرتغال به‌وجود آمده و تنها بازیکنانی مثل فیگو که پا به سن گذاشته‌اند، از تیم ملی کنار رفته‌اند. پرتغال مقابل ساحل عاج نشان داد که کیفیت بالایی دارد و بازیکنانش محکم بازی می‌کنند.

  • الان که بازی‌ها را نگاه می‌کنید، حسرت نبود تیم ملی ایران را نمی‌خورید؟

چرا. افسوس می‌خورم که چرا نتوانستیم با همه شایستگی‌های تیم ملی در جام جهانی باشیم. ما در بازی‌های مقدماتی جام جهانی بازی‌های بدی انجام ندادیم. می‌توانستیم به این بازی‌ها صعود کنیم.

ولی تغییر و تحول در کادرفنی به تیم ضربه زد. البته من نمی‌گویم که مربیان بعدی تیم ملی عملکرد خوبی نداشتند  بلکه بی‌ثباتی در کادرفنی به تیم ضربه زد. الان باید از جام جهانی درس بگیریم و تلاش کنیم که 4سال دیگر در جام جهانی حضور داشته باشیم. تیم ملی باید طوری کار کند که هر چهار سال بتوانیم در جام جهانی حضور داشته باشیم.

  • برای اینکه تیم ملی در جام ملت‌ها موفق باشد، چه کاری باید انجام داد؟

باید برنامه‌ریزی کنیم. تیم ملی در جام ملت‌ها کار سختی پیش‌رو دارد و باید فوتبالمان را قوی کنیم. تیم ملی باید بازی‌های تدارکاتی مناسبی  انجام دهد و تا زمان مسابقات به شرایط ایده‌آل برسد.

  • اتفاقاً یکی از مشکلات تیم ملی این است که نمی‌تواند بازی‌های تدارکاتی مناسبی انجام دهد.

این دیگر به فدراسیون ارتباط پیدا می‌کند و آنها باید هوشیار باشند. البته من نمی‌توانم در این باره نظر بدهم ولی اگر این مشکلات برطرف شود، می‌توانیم به موفقیت تیم ملی امیدوار باشیم.

  • بعد از پایان لیگ انگلیس به تهران آمدید و تا چه زمانی در تهران هستید؟

قرارداد من با فولام تمام شده و دیگر نمی‌خواهم در این تیم بازی کنم. الان بازیکن آزاد هستم. مدیربرنامه‌هایم پیگیر کارهایم هست. از اسپانیا، انگلیس و آلمان پیشنهاد بازی دارم و می‌خواهم در اروپا بازی کنم.

  • این احتمال هست که به لیگ انگلیس برگردید؟

خودم هم دوست دارم بازهم در انگلیس بازی کنم چون 4سال آنجا بودم. فوتبال جزیره را دوست دارم و در مدتی که آنجا بودم، زبان یاد گرفتم. برایم بازی کردن در انگلیس راحت‌تر است.

  • ولی سطح لیگ این کشور از لالیگا و بوندس‌لیگا بالاتر است و فکر نمی‌کنید اگر در بوندس‌لیگا بازی کنید، شانس بیشتری برای حضور در زمین داشته باشید؟

خودم هم فکر می‌کنم همین طور باشد. ولی مدیربرنامه‌هایم پیگیر کارهایم است.

کد خبر 109981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز