چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جلسه پرسش و پاسخ سناتورهای آمریکا با فرماندهان نظامی این کشور درباره تحولات در جنگ‌های عراق و افغانستان به‌دلیل از حال رفتن ژنرال 4ستاره آمریکایی دچار وقفه شد.

یک ساعت بعد از شروع این جلسه که در آن دمکرات‌ها و جمهوریخواهان یک‌صدا به مشکلات اخیر در عملیات نظامی در افغانستان و عدم‌پیشرفت کافی در عراق اعتراض می‌کردند، ژنرال دیوید پترائوس فرمانده مرکزی نیروهای آمریکایی ناگهان از حال رفت.

این اتفاق در حالی روی داد که دیوید مک‌کین سناتور جمهوریخواه در حال مواخذه ژنرال پترائوس درباره جنگ افغانستان بود.  از حال رفتن پترائوس 57 ساله که به سرطان پروستات مبتلاست موجب حیرت مک‌کین شد و او دیگر به سخنانش ادامه نداد. پترائوس دقایقی را بیهوش بود و از جلسه بیرون برده شد.

20دقیقه بعد، او به جلسه پرسش و پاسخ سنا بازگشت و توضیح داد که از حال رفتنش به‌خاطر پرسش‌های مک‌کین نبوده بلکه بدن او دچار کم‌آبی شده است. سناتورهای آمریکایی جلسه را به تعویق انداختند.

در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در کنگره آمریکا درباره جنگ افغانستان، معاونان رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین فرماندهان نظامی این جنگ‌ها، برای تضمین‌دادن به قانونگذاران این کشور درباره مسیر جنگ تلاش می‌کنند. 

پس از اینکه فرماندهان نظامی آمریکا بروز یک تاخیر در انجام عملیات محوری در قندهار و پیشرفت‌های کمتر از حد انتظار در استان هلمند را گزارش داده‌اند و با توجه به تلفات رو به افزایش نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، قانونگذاران هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در کنگره آمریکا، سؤالات سختی از دولت این کشور دارند.

استنی هویر، رهبر اکثریت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، به خبرنگاران گفت: نگرانی قابل توجهی درباره افغانستان وجود دارد و فکر می‌کنم که همه ما این نگرانی را داریم.

وی افزود: اوضاع در افغانستان آنطور که دوست داشتیم و تصور می‌کردیم آرام پیش نرفته است. ما فقط می‌شنویم که در قندهار اوضاع به آن سرعت که امیدوار بودیم، حل و فصل نشده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا و فرماندهان ارتش این کشور خواستار صبر شده و می‌گویند که نیروهای کمکی همچنان در حال ورود به افغانستان هستند و استراتژی جدید هنوز به جریان نیفتاده است. سناتور مک کین با تکرار نظر بسیاری از جمهوریخواهان تاکید می‌کند که ضرب‌الاجل تعیین شده به‌منظور شروع خروج سربازان آمریکایی از افغانستان صرفا غیرقابل تحقق است و اوباما باید هرگونه جدول زمانی را متوقف کند.

کد خبر 109857

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز