چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: افشاکننده برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی با اشاره به اعتراف نخست‌وزیر این رژیم به در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای گفت، این مثالی از "بیهودگی زندگی سیاسی در اسراییل" است.

مردخای وانونو،51 ساله به پایگاه خبری "اشپیگل آنلاین" گفت، بیهودگی ماجرا در آنجاست که وی 11 سال از 18 سال طول دوران حبس خود را در سلول انفرادی سپری کرد، زیرا فاش ساخت که رژیم صهیونیستی در صحرای نقو تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی دارد که فعالیت تسلیحاتی دارد، اما اکنون نخست‌وزیر این رژیم خود چنین مساله‌ای را علنی اعلام می‌کند.
وانونو معتقد است، اکنون دوران "تظاهر" به پایان رسیده است.
وی که دو سال است از زندان آزاد شده، در منطقه‌ای مسیحی‌نشین در بیت‌المقدس ساکن است، اما هنوز هم آزادی کامل خود را به دست نیاورده است چرا که اجازه ندارد سرزمین‌های اشغالی را ترک کند یا با خارجی‌ها تماس داشته باشد. وی گاه‌وبیگاه در حصر خانگی است و هنوز مجاز به انجام مصاحبه نشده است. اما "جاسوس هسته‌ای" اظهارات اخیر اولمرت را حکم آزادی خود و لغو ممنوعیت انجام مصاحبه تلقی کرده و گفته است: "اگر نخست‌وزیر چنین چیزی گفته است، چرا من اجازه بیان آن را نداشته باشم؟ علاوه بر این، هر کسی می‌داند اولمرت چه چیزی را فاش کرده است. پس مشکل چیست؟
فاش شدن تاسیسات هسته‌ای فوق امنیتی
مشکل برای رژیم صهیونیستی این است که 20 سال پیش وانونو جزییاتی را درباره تاسیسات هسته‌ای فوق امنیتی دیمونا فاش کرد. دیمونا راکتور هسته‌ای بزرگی است که در یک صحرا قرار دارد و به گونه‌ای مخفی است که خودروهای عبوری تا به حال آن را ندیده‌اند. اما وانونو جزییاتی را درباره اوضاع این مکان مخفی تسلیحات هسته‌ای فاش کرد.
این محل 23 متر زیر زمین است.
وانونو در جریان تعدیل نیرو کارش را در دیمونا از دست داد. او سپس به مسیحیت روی آورد و سفرهای خارجی خود را آغاز کرد. او در چمدانش تصاویری را از کارخانه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی داشت. زمانی که با یکی از خبرنگاران "ساندی تایمز" آشنا شد، اسرار دیمونا و عکس‌های آن را به وی داد. زمانی که داستان وانونو چاپ شد، عوامل اطلاعاتی اسراییلی رد او را گرفتند و در رم  او را ربوده و به اسراییل منتقل کرده و در برابر دادگاه قرار دادند. حکمی که برای او صادر شد، سپری کردن 18 سال زندان بود.
پرز و برنامه هسته‌ای به مثابه "بازدارنده"
شیمون پرز، معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پدر برنامه هسته‌ای این رژیم شناخته می‌شود، هدف سیاست ابهام تسلیحات هسته‌ای این رژیم را حفظ بازدارندگی در برابر دشمنان تل‌آویو توصیف کرد. بر اساس گزارش روزنامه اورشلیم پست، وی از اعتراف غیرمستقیم اولمرت به در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای دفاع کرد.
وی پس از دیدیاری که با سگولن رویال، نامزد سوسیالیست‌ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه داشت، گفت که آنچه اولمرت اظهار داشته، چیزی نبوده که برایش نوشته شده بوده است.
پرز مدعی شد: ما هیچ گزینه هسته‌ای برای تولید بمب هسته‌ای نداشته‌ایم. فقط این ظن که ما یکی از این تسلیحات را داریم کافی است.
ابهام
پرز در دهه 50 میلادی به عنوان مدیرکل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برنامه هسته‌ای این رژیم را آغاز کرد. جان اف. کندی، رییس جمهور وقت آمریکا در سال 1963 میلادی تضمین کرد رژیم صهیونیستی به اولین قدرت هسته‌ای در خاورمیانه تبدیل نخواهد شد.
پرز در گذشته متهم بود که سیاست ابهام هسته‌ای را نقض کرده است. وی در سال 1995 میلادی به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود: به ما صلح اعطا کنید و ما برنامه هسته‌ای‌مان را کنار خواهیم گذاشت.
اتحادیه اروپا خواستار توضیح
سپو کرینن، وزیر دفاع فنلاند که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به روزنامه "برلینر سایتونگ" گفت: فکر می‌کنم اولمرت باید بیشتر توضیح دهد که این اطلاعات عملا به چه معناست.
وی افزود، اتحادیه اروپا با دقت بازتاب اعلان رژیم صهیونیستی را در منطقه خاورمیانه دنبال خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد "که مدیریت بحران بین‌المللی که در تابستان در لبنان آغاز شد، بدون آن که لطمه‌ای ببیند، ادامه یابد."
کد خبر 10924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز