همشهری آنلاین: نخستین سینمای محیط زیستی ایران توسط ستاد محیط زیست شهرداری تهران در موزه دارآباد تهران افتتاح شد.

«تتوع زیستی، اکوسیستم شهری» این شعاری است که اولین سینمای محیط ‌زیست ایران بر اساس آن و به مناسبت هفته محیط زیست افتتاح شد تا شهروندان از آن بهره‌مند شوند.

«ما وظیفه داریم به آنچه تنوع زیستی گفته می شود احترام بگذاریم و نمی توانیم در شهری زندگی کنیم که پرندگانش در بهار آواز خوانی نکنند و محیط زیست آن هر روز در حال تخریب است.»

دکتر اسماعیل کهرم متخصص سرشناس محیط زیست، در مراسم افتتاح این سینما، با بیان این مطلب از بی‌اعتنایی مسوولان سازمان محیط زیست نسبت به وظایفشان انتقاد کرد: ما شاهد کم لطفی و کم کاری سازمان متولی محیط زیست ایران هستیم و در مقابل شهرداری تهران در حال تلاش برای نجات محیط زیست تهران است. برای ما به عنوان کسانی که برای محیط زیست ایران مو سفید کردیم فرقی نمی کند چه کسی فعالیت می کند ولی معتقدیم سازمان محیط زیست نباید دست ستاد محیط زیست شهرداری تهران را پس بزند. {رشد عملکرد زیست‌محیطی شهرداری در سال گذشته}

این سخنان کهرم در حالی بیان شد، که در مراسم دیشب با حضور فعالان برجسته محیط زیست ایران و مسئولان محیط زیست شهری و ستاد توسعه پایدار محیط زیست شهرداری تهران برگزار شد، خبری از مسوولان سازمان محیط زیست نبود.

 البته کهرم در سخنانش کارشناسان سازمان محیط زیست را افرادی دلسوز معرفی کرد: بدنه کارشناسی سازمان محیط زیست بسیار دلسوز هستند و کم کاری در کار آنها نیست اما امیدواریم علاقه برای یکدستی در بدنه سازمانهای مرتبط با محیط زیست بوجود بیاید تا محیط زیست ایران از این وضعیت نجات پیدا کند.

هنر در خدمت محیط زیست

«با توجه به میزان نفوذ سینما در بین مردم و با توجه به اهمیت محیط زیست استفاده از ابزار هنر به خصوص سینما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین جهت سینما برای استفاده به عنوان روشی غیر مستقیم در آموزشهای محیط زیستی از اهمیت بالایی برخوردار است.»
محمد هادی حیدر زاده رئیس ستاد توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران، با بیان این مطلب، افزود: بسیاری از مستند سازان و فیلمسازان به محیط زیست توجه دارند ولی این توجه به دلیل نبود سازماندهی بیشتر در مرز علاقه های شخصی باقی می ماند ولی با افتتاح چنین پروژه‌هایی می‌توان از مشخصه های محیط زیستی در آموزشهای غیر مستقیم مانند هنر سینما استفاده کرد و این کار با افتتاح اولین سینمای محیط زیست میسر خواهد شد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با گلایه از بی توجهی سازمان محیط زیست ایران نسبت به برنامه محیط زیست شهری در شهرداری تهران گفت: اصرار عجیبی در بی توجهی به فعالیتهای محیط زیست شهرداری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد با اینکه بارها آنها را در برنامه‌ها دعوت می‌کنیم ولی توجهی نمی‌کنند و اصرار دارند ما در برنامه های محیط زیست نیز شرکت نکنیم.
 
حیدرزاده همچنین به برگزاری جشنواره محیط زیستی فیلم سبز از سوی سازمان محیط زیست در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: بعد از تغییرات مدیریتی که انجام شد این جشنواره بعد از چهار دوره متوقف ماند و امیدواریم این سینما آغازی برای فعالیتهای جدی در حوزه محیط زیست باشد.

کد خبر 109227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز