چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پنجمین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که امروز چهارمین روز برگزاری خود را آغاز می‌کند، روز شنبه 25 آذر ماه طی مراسمی در سالن اصلی تئاتر شهر به کار خود پایان خواهد داد.

شناسایی استعدادهای جوان و خلاق و استفاده بهینه از نیروهای جوان تئاتر که در فرهنگسراهای تهران به اجرای تئاتر می‌پردازند یا دوره‌های آموزشی هنر تئاتر را پشت‌سر گذاشته‌اند، مهم‌ترین هدفی است که این جشنواره دنبال می‌کند.

پنجمین جشنواره تئاتر کانون‌ها که پس از دو سال وقفه برگزار شده است، 44نمایش را در چهار بخش مسابقه، خیابانی، ویژه و جنبی در فرهنگسراهای تهران، تئاتر شهر، تالار مولوی و خانه نمایش به معرض دید عموم گذاشته است.

بخش مسابقه جشنواره شامل آثار بزرگسال و مسابقه آثار گروه سنی کودکان و نوجوانان است و در بخش خیابانی که بیشتر به صورت همایشی و غیررقابتی است تنها بهترین اثر خیابانی از نظر تماشاگران مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

حمید سمندریان، ایرج راد، رضا بابک، حسین مسافرآستانه و پری صابری هنرمندانی هستند که نمایش‌های بخش مسابقه پنجمین جشنواره تئاتر کانون‌ها را داوری می‌کنند.

شاید نجات یابیم، درخت، قوی‌تر، قطار ساعت 21 و 15 دقیقه، دهانی پر از کلاغ، پنجره، بر ستیغ صبر، زخمه بر حقیقت عریان، زیرزمین، آنکه گفت نه، دروغ، تابلو، حقه‌های مبارک، متهم، زیتون، آخرین شب یلدا، هر روز مثل همیشه، بازیگر و زنش، حرکت غبار بر سطح خاک و ورود خانم‌ها ممنوع، عنوان نمایش‌هایی است که در بخش مسابقه بزرگسال جشنواره شرکت دارند. 10 نمایش آرش، جنگ کور، کدو قلقله‌زن، کمپانی عروسکی، گرگ گرگ است، داستان لطیف، گربه دم بریده، خیال‌بازی، شش پنگوئن کوچک و قصه سیبی که نصف شد، آثاری هستند که در بخش مسابقه کودک و نوجوان به رقابت می‌پردازند.

در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره نیز 7 نمایش هر روز  درفضای باز تئاتر شهر، فرهنگسرای اندیشه، فرهنگسرای کودک، فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای خاوران به اجرا در می‌آیند.نمایشهای پادگان، قاب خالی عکس، بطری، جای تو یعنی پول من، ناتالدی و داستان یک گل به اجرا درمی‌آید. ساعت اجرای این نمایش‌ها 3، 4 و 5 بعد از ظهر است.

بخش ویژه و جنبی جشنواره نیز به نمایشنامه‌های خارجی و تولیدات کانون‌های نمایشی اختصاص دارد.

«هفت نمایش کوتاه» عنوان یکی از این نمایش‌هاست که توسط اسماعیل خلج نوشته و کارگردانی شده و هر روز از ساعت 19 در فرهنگسرای هنر به اجرا درمی‌آید.

خلج این نمایشنامه‌ها را 27 سال پیش نوشته و همان زمان نیز آن را در سالن چهارسوی تئاتر شهر به صحنه برده است. اجرای جدید اسماعیل خلج از این هفت نمایش در بخش ویژه جشنواره کانون‌های نمایشی دیدنی است.

کارگاه‌های آموزشی جشنواره نیز هر روز 10 صبح در تالار تجربه فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود. «کارگاه نمایش خلاق عروسکی» به سرپرستی جواد ذوالفقاری، «بداهه‌سازی نگارش خلاق» به سرپرستی علی‌اکبر علیزاده، «بداهه‌سازی حرکت» و «بداهه‌سازی صدا» با حضور داود دانشور نیز به ترتیب از امروز تا جمعه در تالار تجربه برگزار خواهد شد.

نمایش‌های بازیگر و زنش، زیرزمین، زیتون و دروغ نیز عصرها از ساعت 16 در این تالار برای علاقه‌مندان به اجرا درمی‌آیند.

جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر دو ویژگی جوانگرایی در تئاتر و توجه به مسائل شهری و شهروندی می‌تواند یک جریان مهم تئاتری را پی‌ریزی کند و با جذب نیروهای پرشور و جوان و کمک به گروه‌های تئاتری سرگردان تحولی در هنرهای نمایشی پدید آورد.

کد خبر 10917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز