شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: فقر فرهنگی و کمی تبلیغات مانع از گسترش فرهنگ استفاده از وکیل در کشور است

محمد جندقی رئیس کانون وکلای مرکز که هفته‌گذشته میهمان روزنامه همشهری بود، گفت: در جامعه ما هنوز فرهنگ وکالت جا‌نیفتاده و برای آن تبلیغی نشده است.

مردم  ما هنوز نمی‌دانند که اگر به یک حقوقدان مراجعه کنند ممکن است از ضررهای آتی جلوگیری کنند. ضمن اینکه کانون وکلا به تنهایی رسانه‌ای ندارد که بتواند در این زمینه تبلیغ کند تا مردم در دعاوی ملکی، حقوقی، خانواده و... به وکیل مراجعه کنند.

رسانه‌ها به‌خصوص روزنامه‌ها و صدا و سیما می‌توانند در این کار به ما کمک کنند ولی در مواردی دیده‌شده که نه تنها تبلیغ مثبت نمی‌کنند بلکه تبلیغات منفی می‌کنند که موجبات فرار مردم را فراهم می‌کند.

وی توسعه فرهنگ وکالت را برنامه همیشگی کانون وکلا عنوان کرد و گفت: استفاده از وکیل به نفع مردم است و زمان دادرسی را کاهش می‌دهد. تجربه نشان داده است که 50درصد از دعاوی که به دادگستری ارجاع داده می‌شود واهی است. مردم از نوع دعوایی که در محاکم پذیرفته می‌شود اطلاع ندارند و این باعث می‌شود که هزینه‌ای اضافی را در محاکم بدوی با محکومیت‌های ناخوشایند بپردازند.

وی در مورد برنامه‌های آتی کانون وکلا گفت: کانون وکلا طبق آیین‌نامه کیفیت اخذ پروانه وکالت، همه‌ساله مکلف است آزمونی برای فارغ‌التحصیلان حقوق برگزار کند. امسال تعداد افراد مورد پذیرش در جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل دادگستری تهران و رئیس‌کل دادگاه انقلاب تعیین خواهد شد.

در این جلسه که 19 خرداد برگزار می‌شود در مورد اینکه در کدام استان وکدام شهر چه تعداد وکیل نیاز داریم تصمیم‌گیری خواهد شد. اتحادیه کانون‌های سراسری تعداد مورد نیاز وکیل را  از دیگر کانون‌ها  دریافت کرده و آگهی برگزاری آزمون در شهریور ماه اعلام خواهد شد. تعداد افراد انتخابی بر حسب گسترش قوه‌قضاییه و دادگستری‌ها در شهر‌ها و استان‌ها فرق خواهد کرد.

کد خبر 108964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز