یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات از راه اندازی یک مرکز ویژه برای اشتراک روزنامه‌ها و مجلات توسط همکاران مطبوعاتی خبر داد

دکتر حسین انتظامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این سامانه، نشریات را با قیمتی مناسب و حتی در بعضی موارد با شرایطی کمتر از قیمت پست به دست مشترکان می‌رساند.

وی ضمن اشاره به نامتناسب بودن مراکز عرضه مطبوعات با تعداد و دوره انتشار آنها تاکید کرد: برنامه ریزی دقیق فرهنگی ایجاب می کند همزمان با ایجاد تعدد به فکر زیر ساخت‌ها، کانال‌های توزیع و تنوع آنها نیز باشیم و الا با رشد نا متوازن مواجیهم.

انتظامی یکی از دغدغه‌های جامعه مطبوعات را عرضه نامناسب نشریات دانست و توجه همزمان به چرخه تولید، توزیع، مصرف برای هر محصول اعم از صنعتی، تجاری و فرهنگی را ضروری خواند و افزود: بسیاری از معضلات موجود ناشی از درک نادرست این چرخه است و چنانچه هر یک از این مولفه ها به درستی ایفای نقش نکند هر فرآیند صنعتی یا فرهنگی که متکی به این چرخه است با اختلال جدی مواجه می‌شود.

وی توزیع مطبوعات را شامل کلیه مباحث یا کانال‌هایی نظیر شبکه توزیع دکه ها، سازمان شهرستان‌ها، مشترکان، بازاریابی و توسعه بازار، شیوه‌های اقتضایی نظیر سوپر مارکت‌ها و کتابفروشی ها، دستگاه‌های خودکار، قراردادهای فروش به سازمان‌ها، کترینگ هواپیمایی و سایر شبکه‌های حمل و نقل، باز توزیع نسخه‌های برگشتی در زمان یا جغرافیا یا شبکه دیگر برشمرد.
 
نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیئت نظارت بر مطبوعات ضمن شمردن وظایف این نمایندگی گفت: اگرچه پیگیری مسائل سخت افزاری و لجستیکی مطبوعات از وظایف نماینده مدیران مسئول نیست اما همکاران مطبوعاتی این انتظار را دارند که به نحوی در چنین    حوزه‌هایی به آنها کمک شود.

مدیر مسئول پیشین روزنامه های همشهری و جام جم ضمن اشاره به تجربیات شخصی خود به مهر گفت: بسیاری از معضلات فعلی مطبوعات با توسعه و ترویج تفکر مدیریتی، انتقال تجربیات، بومی سازی رهیافت‌های موفق، ایفای نقش ترمینالی یعنی وصل کردن عرضه و تقاضا و ایجاد هم افزایی ناشی از آن، توسعه و تشویق سازمان‌های تخصصی پایین دستی نظیر چاپ، توزیع، آگهی و حتی محتوا حل می‌شود.

وی اضافه کرد: چنانچه بتوان فرهنگ اشتراک مطبوعات را در جامعه گسترش داد علاوه بر آثار اجتماعی ارزشمند آن به رونق مطبوعات و صنوف وابسته و اطمینان خاطر برای مخاطبان ثابت نشریه نیز کمک می شود و دست اندرکاران نشریات نیز شناخت دقیقی از مخاطب خود می یابند و می توانند بازخوردهای دقیق بگیرند و حتی خدمات ویژه ای به مخاطبان خود ارائه کنند.

 انتظامی غیرواقعی بودن قیمت نشریات، گران بودن مرسولات پستی و از آن مهمتر پاسخگو نبودن را از دلایل اصلی پایین بودن میزان اشتراک برشمرد و افزود: مردم ترجیح می دهند نشریه مورد علاقه خود را در مسیر خریداری کنند.

نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیئت نظارت گفت: مسئولان این سامانه اعلام کرده‌اند که به‌ زودی تبلیغات خود را برای به عهده گرفتن بخش اشتراک نشریات و یا جذب مشترک جدید از طریق فراخوان عمومی برای شهروندان آغاز می کنند. این مرکز آمادگی دارد در خدمات دیگری نظیر بازرسی از وضعیت توزیع، تهیه گزارش و ارائه مدل هوشمند به مطبوعات یاری رساند. 

کد خبر 108638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز