گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی که تنها رژیم مسلح به سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است، در بیانیه‌ای، سند پایانی نشست بازنگری ان‌پی‌تی و درخواست برای پیوستن این رژیم به این پیمان و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش را رد کرد

به‌گزارش آسوشیتدپرس، رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که در نشست 2سال آینده ان‌پی‌تی برای ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای شرکت نمی‌کند.

برگزاری چنین نشستی یکی دیگر از نکات مورد توصیه در سند پایانی نشست بازبینی ان‌پی‌تی بود که بعد از یک ماه به کار خود در سازمان ملل پایان داد.

در بیانیه رژیم صهیونیستی همچنین آمده است: این سند واقعیت‌های موجود در خاورمیانه و تهدیدهایی را  که منطقه و جهان را هدف قرار داده است، نادیده گرفته است. این رژیم خود را تنها نماد دمکراسی واقعی در خاورمیانه خوانده و تاکید کرده که به‌درخواست‌های 190 کشور جهان برای پیوستن به ان‌پی‌تی و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای نظامی‌اش عمل نخواهد کرد.

تل‌آویو اعلام کرده که چون پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده پس التزامی به بندهای این پیمان ندارد و خود را در قبال کشورهای عضو و درخواست‌هایشان متعهد نمی‌داند.

یک مسئول بلندپایه رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: در این بیانیه‌ نامی از کشور‌هایی مثل هند، پاکستان و کره‌شمالی که سلاح هسته‌ای دارند نیز برده نشده است.مقامات رژیم صهیونیستی می‌‌گویند که سند پایانی  کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی یکی از موضوعات گفت‌وگوی میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در دیداری است که قرار است این هفته در واشنگتن صورت گیرد.

دولت آمریکا هم قصد دارد از این دیدار که به دعوت اوباما صورت می‌گیرد به‌عنوان فرصتی برای حمایت از برنامه هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی استفاده کند. آمریکا ناخشنودی خود را از صدورسند پایانی کشورهای عضو ان‌پی‌تی در نشست اخیر خود در سازمان ملل اعلام کرده‌است.

اما واشنگتن نتوانست در مقابل خواسته نزدیک به 200 کشور جهان که در این کنفرانس شرکت کرده‌ بودند، مقاومت کند. جمعی از کشورهای عربی عضو پیمان عدم‌تعهد به رهبری کشور مصر در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی، از رویکرد دوگانه جامعه جهانی در مقابل برنامه هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.

کد خبر 108610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز