مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققین در آزمایشگاه علوم فضایی برکلی دانشگاه کالیفرنیا موفق به ردیابی یک دنباله‌دار در حالی که به خورشید نزدیک می‌گردید شدند و مکان تقریبی برخورد آن را با خورشید تخمین زدند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی، کلیر رفتری، چنین می‌گوید: ما معتقدیم  برای نخستین بار است که  یک دنباله‌دار این طور به تاج خورشید نزدیک شده است.

گفتنی است که حرکت در نزدیکی سطح خورشید با توجه به روشنایی فوق‌العاده زیاد صفحه خورشیدی بسیار نادر می‌باشد. ظاهراً این دنباله دار، از تاج خورشید به سلامت عبور کرده و در فام سپهر در دمای 000/100 درجه کلوین تبخیر شده است.

به گزارش ماهنامه نجوم، محققین موفق به یافتن یک مسیر عبور کوتاه فقط در چند هزار کیلومتری بالای سطح خورشید و در دمای میلیونی تاج خورشید و صد هزار درجه‌ای فام سپهر شدند که چیزی حدود 6 دقیقه دوام داشته است.

آنها با توجه به دم نسبتا کوتاه (طول تقریبا 3 میلیون کیلومتر)، بر این باورند که این دنباله‌دار حاوی عناصر سنگین‌تری می‌باشد که به سرعت و سھولت تبخیر نشده است. این موضوع ھمچنین می‌تواند توضیح خوبی برای سلامت آن در عبور از بادھای قدرتمند خورشیدی در دمای بسیار بالا و نفوذ به اعماق فام سپهر قبل از تبخیر آن باشد.

کد خبر 108573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز