مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنگره کشوری «ژنتیک حقوق، اخلاق و روانشناسی» به منظور بررسی مسائل حقوقی، اخلاقی و روانشناختی مربوط به تحولات علم ژنتیک آبان ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا این برنامه که از امتیاز آموزش مداوم جامعه پزشکی برخوردار است، با بررسی شاخه های مختلف علم ژنتیک و تبادل اطلاعات در خصوص یافته های نوین در این عرصه، جنبه های حقوقی اخلاقی و روانشناختی علم ژنتیک را مورد بحث و تبادل نظر قرار می دهد. در این سمینار، متخصصان آخرین نظریه ها، یافته ها و راهکارها را در این حوزه ارائه می کنند. 

 دکتر محمد راسخ دبیر علمی در حوزه حقوق و اخلاق این کنگره با اشاره به اینکه در سالهای اخیر تحولات و پیشرفتهای قابل توجهی در علم ژنتیک پدیدار شده است، می گوید: از این پیشرفتها می توان به شناسایی و تهیه نقشه ژنتیک موجودات مختلف از جمله انسان، شبیه سازی، شناسایی علت ژنتیک بیماریها و تشخیص بیماریها بر اساس اطلاعات ژنتیک اشاره کرد. این پیشرفتها و دستاوردهای نوین به همراه خود مسائل و پرسشهایی را نیز در عرصه های مختلف اخلاق، حقوق و روانشناسی طرح کرده است.

مدیر گروه حقوق و اخلاق زیستی پژوهشگاه ابن سینا می افزاید: جمع آوری، پردازش، استفاده و ذخیره سازی داده های ژنتیک انسانی خطرات بالقوه ای برای رعایت و اعمال حقوق و آزادیهای اساسی، احترام به شان انسانی و روابط قراردادی شهروندان دارد که این امر مستلزم بازنگری قوانین و تدوین قوانین جدید برای نظارت بر این فرایند است.

در حوزه اخلاق پیشرفت علم ژنتیک به ویژه در زمینه ژنوم انسانی و امکان استفاده دولت از این دانش موجب طرح پرسشها و نگرانی های اخلاقی متعدد شده است. هم چنین در زمینه روانشناختی نیز یافته های علم ژنتیک با توجه به تاثیر ژنها بر رفتار، بر تربیت و برنامه های تربیتی آثار قابل توجه دارد که در ژنتیک رفتاری مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته دکتر راسخ، پیشرفت فن آوری های ژنتیک غیر قابل اجتناب است ولی باید برای تحلیل صحیح، فرهنگ سازی و سپس در صورت لزوم کنترل و سازماندهی موجه آثار اجتماعی این پیشرفت ها تلاش کرد.

همچنین، دکتر متولی زاده اردکانی دبیر علمی در حوزه ژنتیک این کنگره می گوید: بررسی  نحوه  استفاده از اطلاعات ژنتیک در انسان، حیوان و گیاه؛ بررسی جنبه های اخلاقی و حقوقی در استفاده از تکنیک های ژنتیک در درمان؛ بررسی جنبه های روان شناختی با توجه به نقش ژنتیک در شکل گیری شخصیت و رفتار در انسان از اهداف اصلی این کنگره است. مدیر گروه غدد تولیدمثل و آندرولوژی پژوهشگاه ابن سینا می افزواید: انتظار می رود با برگزاری این کنگره زمینه ارتباط متخصصان حوزه های مختلف علوم انسانی و متخصصان علم ژنتیک ایجاد شود و آگاهی کارشناسان و متخصصان ژنتیک در حوزه تاثیرات ژنتیک بر ابعاد رفتاری و شخصیتی انسان افزایش یابد.

 در این سمینار هم چنین امید است دیدگاههای موجود در رابطه با موضوع سمینار ارزیابی شوند و راهکارهایی در زمینه چالش های موجود در حوزه ژنتیک انسانی، حیوانی و گیاهی ارائه گردد.

این سمینار با ارائه سخنرانی های جامع در قالب پانل های محققین و بحث های گروهی و پوستر برگزار خواهد شد. دکتر محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه ابن سینا و دکتر افتخار جهرمی رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی ریاست این کنگره را بر عهده دارند، هم چنین دکتر راسخ مدیر گروه حقوق و اخلاق زیستی پژوهشگاه و دکتر متولی زاده اردکانی مدیر گروه  غدد تولید مثل و آندرولوژی دبیران علمی این کنگره هستند.

این کنگره از سوی پژوهشگاه فن آوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

کد خبر 108571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز