شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل وارد رسیدگی به دعوای میان کره شمالی و جنوبی بر سر غرق شدن یک ناو جنگی می‌شود

خبرگزاری اتریش از سئول گزارش داد، آنگونه که نیروهای سازمان ملل مستقر در این شبه جزیره روز شنبه اعلام کردند، دخالت کره شمالی در غرق شدن "چئونان" کره جنوبی مورد بررسی قرار می گیرد.

قرار است مشخص شود که آیا دولت پیونگ یانگ شرایط مندرج در توافقنامه آتش بس 1953 را نقض کرده است یا خیر.

کره شمالی این تحقیقات را "جعلی" دانسته است. یک کمیسیون کارشناسی بین المللی معتقد است مدارکی وجود دارد که نشان می دهد زیر دریایی این کشور ناو جنگی کره جنوبی را با یک اژدر غرق کرده است. در این حادثه که در پایان ماه مارس رخ داد، 46 خدمه جان باختند. پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده است.

آنگونه که سازمان ملل اعلام کرد، یک تیم کارشناسی متشکل از 11 کشور تشکیل خواهد شد. این تیم قرار است نتایج تحقیقات اخیر را مورد بازبینی قرار دهد. اما کره شمالی این اقدام را نمی پذیرد. کمیسیون دفاع ملی کره شمالی اعلام کرد، برای انجام تحقیقات بیشتری مجوزی داده نمی شود، زیرا مدارک کنونی توسط جنوبی ها جعل شده اند تا به تنش ها بین دو کشور دامن زده شود.

این حادثه موجب عمیق تر شدن مشکلات میان دو کشور شده است. انتظار می رود کره جنوبی از جامعه بین المللی بخواهد تحریم های بیشتری را بر همسایه شمالی اش وضع کند یا گام های بیشتری را برای زیر فشار گذاشتن پیونگ یانگ بردارد. پیونگ یانگ تهدید کرده است در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، واکنش شدیدی که نهایت آن جنگ خواهد بود، نشان می دهد.

کد خبر 107960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز