سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

نقاشی همشهری آنلاین: بهای تابلو وینستون چرچیل نخست وزیر سابق انگلیس در حراجی آثار هنرمندان انگلیسی قرن بیستم 904هزار و 367 یورو (612.800 پوند) تعیین شد.

به نوشته ال موندو، ارزش این تابلو سه برابر میزان قیمتی بود که پیش از آن در حراجی سوسبی تخمین زده شده بود

نقاشی نمای طینحریر که در سال 1951 کشیده شده بود در سال 1953 توسط خود چرچیل به ژنرال آمریکایی جورج سی مارشال، فردی که طرح مارشال را پیشنهاد داد، اهدا شد که از این سال به بعد تابلو در اختیار خانواده این بوده‌است.

پیش از آن یکی از متخصصان در حراجی سوسبی قیمت تابلو را برای فروش150 هزار تا 250 هزار پوند تخمین زده بود. این فرد تلاش کرده بود تا با توجه به ارزش هنری و تاریخی تابلو آنرا قیمت‌گذاری کند.

اما قیمت این تابلو که در حراجی آثار هنرمندان قرن بیستم انگلیس به نمایش درآمده بود، بیش از حد انتظار تعیین شد که خود رکوردی را به نام خالق این اثر ثبت کرد.

تا کنون تابلوی "در رانس" اثر چرچیل که منظره‌ای در نزدیکی سان مالو در شمال فرانسه را به نمایش می‌گذارد، لقب پر فروش ترین اثر از آثار چرچیل را از آن خود کرده بود.

این تابلو در حراج کریستی که سال گذشته برگزار شد،344 هزار پوند به فروش رفته است.

اما پیش از آنکه آخرین در خواست از سوی علاقه‌مندان به تابلوی مراکشی چرچیل انجام گیرد، سخنگوی حراجی سوسبی گفت: "با وجود آنکه چرچیل نقاش بزرگی بود و آثارش از نظر هنری در حد آثار هم‌عصرانش ارزیابی می‌شود، این مسئله را باید مد نظر داشت که به هنگام خرید تابلویی از چرچیل بهایی برای نام او نیز پرداخت می‌‌شود."

در کشیدن تابلوی منظره طنحریر رنگ‌های سبز وخاکی به کار رفته‌اند، در این تابلو یک منطقه بیابانی در نزدیکی شهر مراکش به تصویر کشیده شده است.

اما موضوع اصلی تابلو  واحه‌ای است که رودخانه‌ای که از کوهستان سر چشمه می‌گیرد، از میان آن می‌گذرد. چرچیل این تابلو را در زمان استراحت در شهر مراکش  شش سال پس از پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم به تصویر کشیده بود.

او در همان سال (1951) مجددا به سمت نخست وزیر بریتانیا انتخاب شد.

چرچیل چند سال پیش از آنکه تابلوی یاد شده را به مارشال اهدا کند تابلو‌هایی را به رسم یاد بود به فرانکلین دلانو روزولت ار رؤسای جمهور سابق آمریکا و دوایت آیزنهاور رییس جمهور و ژنرال سابق آمریکایی به رسم یادبود داده بود.

چرچیل با این دو مقام ارشد آمریکایی در اجلاس 1943 کازابلنکا به گفتگو پرداخته بود.

کد خبر 10795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز