به‌رغم بحران مالی جهانی و کاهش 35 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رشد بیش از 60 درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است

به گزارش ایسنا، سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ششمین اجلاس جهانی اقتصاد اسلامی که در مالزی برگزار شد، گفت: این رقم جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مبین پتانسیل‌های موجود و کشش تقاضا در اقتصاد کشورمان بوده و حاکی از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سودآور کشورمان است.

وی در ادامه با اشاره به روند پرشتاب خصوصی‌سازی‌ در کشورمان افزود: در سال‌جاری 340 شرکت از جمله شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفته است که مدیریت و سهام آنها به بخش خصوصی منتقل می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه با بیان اینکه روند صعودی شاخص کل بورس کشورمان در مقایسه با بورس‌های جهانی افزایش یافته است، یادآور شد: در سال گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با 58 درصد رشد به 12500 واحد رسید و همچنین حجم ارزش کل سهام موجود در بورس به 74 میلیارد دلار رسیده است که بیانگر افزایش تقریبی 2برابری  ارزش کل بازار سرمایه طی 5سال گذشته است.

ذخایر ارزی، نیاز وارداتی بیش از یکسال کشور را  تأمین می‌کند

همچنین یک مقام بانک مرکزی نیز در اجلاس بین‌المللی دیگری اعلام کرد که ایران در شرایط حاضر از ذخایر ارزی قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است که با نیاز وارداتی بیش از یکسال کشور برابری می‌کند.

این ذخایر ارزی به‌گونه‌ای مناسب، بخش خارجی اقتصاد را بیمه کرده است.ثبات نسبی بازار ارز بستری برای تقویت اطمینان در اقتصاد را فراهم کرده است. پایداری حاصله از ثبات بازار ارز و بخش خارجی اقتصاد، اقتصاد ایران را در برابر تهدیدات و تحریم‌های بین‌المللی که با انگیزه سیاسی دنبال می‌شود، تقویت کرده است.

10سال پیش، ایران، حساب ذخایر ارزی را دایر کرد. حداقل دستاورد این مکانیسم آن بود که شوک‌های خارجی فزاینده، با تاخیر زمانی، خود را در اقتصاد ایران ترجمه کردند.

کد خبر 107867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز