جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: آیین پایانی سومین اردیبهشت تئاتر ایران، شامگاه پنجشنبه در ارگ کریمخانی شیراز با حضور هنرمندان تئاتر به پایان رسید

سال گذشته، دومین آیین پایانی اردیبهشت تئاتر ایران که اختصاص به بزرگداشت روز جهانی تئاتر در شهرستان‌ها داشت، در تالار سنگلج تهران برگزار شد اما این‌بار این آیین در شیراز برپابود تا اردیبهشت تئاتر ایران که با هدف توجه به تئاتر شهرستان، 3 سال است که برگزار می‌شود، معنا و هدف واقعی خود را بیابد.

شاید مهم‌ترین واقعه این جشن را بتوان در تقدیر حمید شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حسین پارسایی در مقام رئیس مرکز هنرهای نمایشی دانست چون برای نخستین بار است که در اینگونه جشن‌ها از رئیس مرکزهنرهای نمایشی تقدیر می‌شود. تقدیر از حسین پارسایی از ابتدای مراسم با سخنان شاه آبادی آغاز شد.

شاه‌آبادی گفت: اردیبهشت تئاتر ایران که حسین پارسایی را باید به حق مبدع این حرکت و سنت حسنه زیبا و ماندگار دانست، پیام آور بسیاری از اخلاقیات، رفتارها و آیین‌های موجود در ملت ماست.

شاه آبادی لوحی به یادگار به رئیس مرکز هنرهای نمایشی داد تا بدین گونه از زحمات او در حوزه تئاتر تقدیر کند. از این دست تقدیرها که در نهایت منجر به خداحافظی مدیر تقدیرشده از صندلی خود می‌شود، در معاونت هنری وزارت ارشاد بسیار دیده‌ایم؛ از تقدیر مهدی مسعود شاهی در بنیاد رودکی در آخر سال 1386 گرفته تا تقدیر از منوچهر صهبایی در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال گذشته که در نهایت به خداحافظی آنها ختم شد.

باید امیدوار بود که اگر اردیبهشت تئاتر ایران پایانی برای کارنامه 5 ساله حسین پارسایی است، فکری برای جانشین او شده باشد،  تا بعد از رفتن او صندلی مدیر دفتر مرکز هنرهای نمایشی مانند صندلی دفتر موسیقی خالی نماند.

غیر از این، شاه آبادی ضمن تقدیر از پیشکسوتانی که در راه تئاتر ایران خاک صحنه خورده‌اند و فراز و نشیب تئاتر ایران را به چشم دیده‌اند هم گفت: باید این ظرفیت‌ها شناخته شود. او اردیبهشت تئاتر ایران را باعث شناسایی ظرفیت و استعدادها دانست و گفت: اردیبهشت تئاتر، باعث می‌شود که نگاه از تهران کاسته شود و هنرمندان و مسئولان از تهران بیرون آیند و سری به شهرهای دیگر بزنند تا ببینند که همه جای ایران فقط تهران نیست و ببینند که چه ظرفیت‌هایی در استان‌ها وجود دارد.

برنامه‌ای برای آینده

شاه‌آبادی که این روزها بیشتر در مجامع هنرمندان حضور دارد و در صحبت هایش در این مدت به برنامه‌ریزی بلندمدت برای هنرهای گوناگون ازجمله تئاتر اشاره دارد در این مراسم همچنین گفت: تئاتر کشور به یک برنامه‌ریزی طولانی و چشم‌انداز بلند همراه با یک نگاه وسیع نیاز دارد. امروز، زمانی است که باید روبه سوی آینده، گذشته را بنگریم و به این بیندیشیم که قرار است تئاتر به کجا برسد.

به‌جز این حمایت از هنر شهرستان صحبت دیگر شاه‌آبادی در رابطه با تئاتر شهرستانی بود. او در ارگ کریمخانی اعلام کرد که قرار است در تمام شهرستان‌ها گروه‌های تئاتری فعال، شناسایی و در مکان‌های چند منظوره تخصصی و نیمه تخصصی حوزه تئاتر مستقر شوند تا به این ترتیب به رشد تئاتر در شهرستان کمک شود.

فهرست برگزیدگان

در بخش منتقدان، رسانه‌ها و خبرنگاران برگزیده، امید غیاثوند (ایرنا)، ندا انتظامی (روزنامه همشهری)، امید بی‌نیاز (روزنامه ایران) و داوود ژین (واحد مرکزی خبر) برگزیده شدند. همچنین برنامه «جمعه‌ها با تئاتر» شبکه فرهنگ (عباس غفاری) به‌عنوان برنامه برگزیده رادیو، نشریه سینما تئاتر (حسین فرخی) به‌عنوان برگزیده نشریات، رضا آشفته به‌عنوان منتقد برگزیده و پیروزه روحانیون به‌عنوان خبرنگار برگزیده انتخاب شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین انتشارات نیلا به مدیریت ژیلا اسماعیلیان به خاطر توجه ویژه به نشر کتب حوزه نمایش و نگاه تخصصی در گزینش و چاپ آثار ارزشمند هنری برگزیده شد.

در بخش تئاتر کودک و نوجوان، گروه «ماهی قرمز» به سرپرستی مهدی فرشیدی‌سپهر؛ در بخش تئاتر عروسکی، گروه «درخت سیب» به سرپرستی فهیمه میرزا حسینی؛ در بخش تئاتر خیابانی، گروه «سیاه و سفید» به سرپرستی مهدی حبیبی از ملایر؛ در بخش نمایش آیینی سنتی گروه «خورتاب» به سرپرستی محمدعلی صادق‌حسنی از لاهیجان؛

در بخش تئاتر آزاد، گروه«تماشاخانه تهران» به سرپرستی مجید جعفری؛ در بخش تئاتر تجربی، گروه «یرما» به سرپرستی رضا گوران؛ در بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری، آموزشگاه «سمندریان» به مدیریت حمید سمندریان و آموزشگاه «فروغ اردبیل» به مدیریت مجید واحدی‌زاده شایسته دریافت جایزه شناخته شدند. همچنین مرتضی اتابکی به‌عنوان عکاس برگزیده و صادق عاشورپور از همدان به‌عنوان پژوهشگر برگزیده تقدیر شدند.

سهراب سلیمی هم به خاطر استمرار در امر آموزش به روز هنرجویان و علاقه‌مندان به تئاتر در استان‌های کشور شایسته دریافت لوح و تندیس اردیبهشت تئاتر ایران شناخته شد.
اما در بخش بازیگری مرد، مهدی سلطانی؛

در بخش بازیگری زن، شبنم مقدمی؛ در بخش طراحی صحنه، احمد کچه‌چیان؛ در بخش موسیقی نمایش، انکیدو دارش؛ در بخش نمایشنامه‌نویسی، نغمه ثمینی نویسنده نمایش «خانه» و در بخش کارگردانی، آرش دادگر کارگردان نمایش «لیرشاه» برگزیده شدند.
نمایش «جن‌گیر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی هم پرمخاطب‌ترین نمایش سال گذشته شناخته شد.

کد خبر 107855

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز