مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس انجمن بیوتکنولوژی با انتقاد از پیش نویس آیین نامه حمل و نقل و صادرات محصولات تراریخته گفت: پیش نویس آیین نامه حمل و نقل و صادرات و واردات محصولات تراریخته بسیار غیرفنی تدوین شده است.

ظاهرا مشکلات موجود میان متخصصان حوزه بیوتکنولوژی و قانون گذاران در مورد ایمنی زیستی و تولید محصولات تراریخته در کشور همچنان باقی است. {لایحه ایمنی‌ زیستی باید با حضور همه کارشناسان بررسی شود}

«بیش از یک قرن است که جریانی ضد تکنولوژی در کشور وجود دارد و با گذشت سی سال از انقلاب اسلامی هنوز دنباله آن به طور موثری نقش بازدارندگی دارد.»

 دکتر محمد علی ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی با بیان این مطلب و با اشاره به تدوین پیش نویس آیین نامه حمل و نقل و صادرات محصولات تراریخته می گوید: اخیرا پیش نویس آیین نامه حمل و نقل و صادرات و واردات به نحوی تهیه شده است که بسیار غیرفنی است. در این آیین نامه موجودات تراریخت همچون عوامل  بیماری های لاعلاج در نظر گرفته شده اند در حالی که دنیا در مقیاس وسیعی گیاهان تراریخت را کشت می کنند (حدود 10 برابر کل زراعت ایران) و 14 سال است که میلیون ها تن از محصولات مربوط تقریبا در کل دنیا و از جمله ایران مصرف  می شود.

ماده 5 پیش نویس این آیین نامه بخشی است که دکتر ملبوبی بیشترین اعتراض را نسبت به آن دارد: در این پیش نویس نقل و انتقال این موجودات  بین موسسات، مشروط به استفاده از بسته های دو جداره و مهر و موم شده است غافل از آن که این مرسولات اکنون توسط کشتی های عظیم حمل و نقل می شوند. معلوم نیست به چه دلیل و چگونه می توان میلیونها تن از این محصولات را در بسته های دوجداره حمل کرد.

به کار گمارده شدن افراد غیر متخصص برای مناصب مرتبط با حوزه بیوتکنولوژی مورد دیگری است که رئیس انجمن بیوتکنولوژی به آن اشاره می کند: متاسفانه بیوتکنولوژی نیز شاهد اشغال مناصب کلیدی توسط افرادی غیر متخصص و گاه مخالف بیوتکنولوژی است که با حضور در این مناصب و با ارائه مشورت خلاف واقع به مسئولان ارشد از جمله نمایندگان مجلس سعی در تصویب قوانین و آیین نامه های مطلوب استعمارگران را دارند.

ملبوبی ادامه می دهد: به دلیل وجود موانع کاری مراتب را به وزیر وقت گزارش کردم و ایشان تاکید کردند که باید علیرغم موانع به کار خود ادامه دهید. لکن همچنان نامه ها و نظرخواهی های دبیرخانه کمیته ملی ایمنی زیستی به دست من نمی رسد یعنی با کمال تعجب توسط یکی از مسئولین بیوتکنولوژی کشور به مسیر دیگری هدایت می شود. با این گونه اعمال عملا به حذف افراد مسئول و متخصص این فن اقدام می شود.


 

کد خبر 107542

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز