شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: دست‌اندرکاران پروژه گازرسانی از عسلویه به مناطق شمال و شمال غرب کشور توانسته‌اند

 کمیته ملی ارزیابی زیست‌محیطی را به پذیرش گزینه‌ای برای عبور خطوط لوله گاز در منطقه دنا مجاب کنند که اجرای آن باعث قطع 15هزار اصله بلوط کهنسال در این منطقه حفاظت شده می‌شود. این درحالی است که سال گذشته، مجری این طرح بی‌توجه به مسیر قدیمی گازرسانی و صرفا به خاطر سهولت در عملیات اجرایی با انتخاب مسیر جدید، 4 هزار اصله بلوط کهنسال این منطقه را طی 2 روز قلع و قمع کرد؛ فاجعه‌ای که با اعتراضات گسترده دوستداران محیط‌زیست مواجه شد تا آنجا که دادستان کل کشور، دستور پیگیری و رسیدگی به این فاجعه را صادر کرد، اما به‌رغم این پیشینه، طبق گزارش‌های دریافتی همشهری قرار است این سناریو در ابعاد وسیع تری اجرا شود.

در عین حال دکتر محمد باقر صدوق، معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری ضمن رد این ادعا تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست نه تنها با قطع 15هزار اصله بلوط کهنسال موافق نیست که به‌دلیل اهمیت منطقه حفاظت شده دنا حتی با تخریب یک متر پوشش گیاهی این منطقه هم مخالف است و اجازه نمی‌دهد هیچ طرح عمرانی مغایر با معیارهای زیست‌محیطی در این منطقه به اجرا درآید.

وی افزود: گزینه پیشنهادی مجری طرح خطوط انتقال لوله گاز 56 اینچی، طی 2مرحله در مرداد و اسفندماه سال 88 در کمیته ملی ارزیابی زیست‌محیطی مورد بررسی قرار گرفته است. در مرحله دوم، براساس بند 4 صورت‌جلسه مقرر شده پروژه در مسیر قدیمی حداکثر با عرض 6 متر بدون افزایش مسیر و تحت نظارت معتمد مقیم در منطقه با کمترین تخریب اجرا شود.

علاوه براین، کارفرما متعهد شده مناطق تخریب‌شده را ترمیم کند. بنابراین، هیچ موافقت جدیدی صورت نگرفته و کماکان موضع سازمان حفاظت محیط‌زیست همان موضع پیشین و تاکید بر حفظ منطقه حفاظت شده دناست.

این گزارش می‌افزاید: با وجود تاکید معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست بر حفظ منطقه حفاظت شده دنا، بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که درخواست استانی منابع طبیعی برای صدور مجوز قطع بلوط‌های کهنسال به مرکز ارسال شده اما مسئولان سازمان جنگل‌ها به‌رغم فشار فراوان، تاکنون در مقابل این درخواست مقاومت کرده‌اند.

مسئولان سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست در پی قطع 4 هزار اصله بلوط کهنسال در این منطقه اعلام کرده بودند که مجری طرح با وجود کریدور قدیمی که سال‌ها پیش خط انتقال گاز از آن عبور کرده، صرفا به خاطر سهولت در عملیات اجرایی،  مسیر جدیدی را انتخاب کرده که منجر به قطع 4 هزار اصله بلوط شده است.

این درحالی است که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری ضمن تاکید بر ازسر‌گیری فعالیت‌های اجرایی گازرسانی در مسیر جدید اعلام کرد: براساس مطالعات و سرشماری میدانی، اجرای این طرح باعث نابودی حداقل 15هزار اصله بلوط کهنسال می‌شود و ابعاد فاجعه در مقایسه با تخریب‌های مرحله اول بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

کد خبر 107498

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز