شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

اسدالله افلاکی: دکتر محمد باقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در پاسخ به انتقاد کارشناسان می‌گوید: آماری که اعلام شده کاملا رسمی و دقیق است.

 به گفته صدوق، سرشماری آهوان، سال گذشته زیر نظر دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست و با مشارکت تشکل‌های زیست‌محیطی، مردم و استان‌های  همجوار زیستگاه‌ها  انجام شده است اما برای بالا بردن ضریب اطمینان، به آمار اعلام شده از سوی استانی که زیستگاه در آن واقع شده اکتفا نشده و از استان‌های همجوار هم کمک گرفته شده است. براین اساس می‌توان گفت این آمار قابل اطمینان و موثق است.

وی تصریح می‌کند: به‌نظر می‌رسد کسانی که دراین زمینه اظهار نظر می‌کنند از نحوه آماری‌گیری اطلاع کافی ندارند. از این رو، ضمن احترامی که برای تمام منتقدان دلسوز به‌خصوص چهره‌های شاخصی که عمری را صرف خدمت به محیط‌زیست کرده‌اند قائل  هستم  مشفقانه تقاضا دارم درخصوص هرمنطقه‌ای که برایش ابهامی وجود دارد به منطقه مورد نظر سفر کنند تا خود از نزدیک با واقعیت ماجرا با خبر شوند سازمان محیط‌زیست هم ضمن ارج نهادن به این نظرات، آماده است زمینه و شرایط این سفرها را فراهم سازد.

وی با تأکید براینکه تقویت زیستگاه‌ها هدف اصلی این طرح است،  گفت: برخی منتقدان خوشنام و صاحب‌نظر می‌گویند عبور اتوبان از وسط زیستگاه قمشلو تهدیدی برای آهوان محسوب می‌شود. واقعیت این است که زیستگاه قمشلو یکی از امن‌ترین زیستگاه‌های آهو است، اتوبان مورد نظر هم در حاشیه زیستگاه احداث‌شده و از ناحیه آن خطری متوجه آهوان نیست. در عین حال سازمان محیط‌زیست، خرید مستثنیات داخل این زیستگاه را در دستور کار دارد تا با رفع این معارضات، قمشلو از موقعیت و شرایط ویژه‌ای برای زیست آهوان برخوردار شود.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره نحوه اجرای طرح می‌گوید: طرحی برای مشارکت در حفاظت محیط‌زیست، ازسوی سایپا به سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد شده و قرار است براساس تفاهمنامه امضا شده بین این شرکت خودرو ساز و سازمان به اجرا درآید. البته یک بند از این تفاهم‌نامه مربوط به حفاظت از آهو است و بندهای دیگر آن مسائل دیگری را در بر می‌گیرد. به‌طور قطع و یقین اگر سایپا به مفاد این تفاهمنامه عمل کند با حمایت این شرکت اقدام مبارک و میمونی صورت خواهد گرفت.

صدوق، عمده‌ترین مشکل محیط‌زیست را تنگناهای مالی عنوان می‌کند و می‌افزاید: کمبود نیروی انسانی و نبود تجهیزات،  ناشی از همین تنگناهاست.  بدیهی است  سرمایه‌گذاری  سایپا می‌تواند در این زمینه تا حدی راه‌گشا باشد. به‌خصوص انتظار می‌رود سایر شرکت‌های صنعتی به تأسی از این اقدام سایپا، به یاری محیط‌زیست بشتابند.

کد خبر 107424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز