جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: بعد از قریب به یکسال از علنی و اجرایی‌شدن طرح دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه موسوم به دوره‌های آموزش محور، اندک‌اندک جزئیات بیشتری از این دوره‌ها افشا می‌شود

در تازه‌ترین اظهارنظر در این باره مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفته: دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های آموزش‌محور که بدون پایان نامه هستند نیز می‌توانند در دوره دکترا ادامه تحصیل دهند.

رجبعلی برزویی درباره اعتبار مدرک دانشجویان آموزش محور و نحوه ادامه تحصیل این دانشجویان افزوده: ارزش و اعتبار مدارک روش آموزش محور (بدون پایان‌نامه) در دوره کارشناسی ارشد با روش آموزشی پژوهشی یکسان است.

این همان زنگ خطری است که برخی از روسای دانشگاه‌های مجری این دوره‌ها از ابتدا به صدا در آورده بودند. بسیاری از روسای دانشگاه‌های مجری این دوره‌ها اظهار داشته بودند که تنها با شرایط و ملاحظاتی حاضر به همکاری با این طرح هستند. ازجمله ملاحظات آنها این بود که دانش آموختگان این دوره‌ها درصورت ثبت نام در آزمون دوره‌های دکترا باید ملزم به گذراندن پایان نامه و قبولی در آن شوند.

طرح دوره‌های آموزش‌محور در دانشگاه‌ها براساس آیین‌نامه مصوب 19/1/88 به شماره 154/21 و در دوران وزارت مهدی زاهدی در وزارت علوم تصویب شد. در این طرح که فاقد پشتوانه قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی است، مقرر شده که از نیمسال اول تحصیلی 89-88 به‌مدت 3سال این طرح اجرا شود؛

پس از مدت مذکور با ارزیابی از خروجی‌‌های دوره و درصورت موافقت، تمدید خواهد شد. براساس اعلام مسئولان وزارت علوم،  14دانشگاه اصلی و مهم ایران به‌عنوان مجریان این طرح انتخاب شده‌اند.

البته همان موقع بسیاری از صاحب‌نظران و استادان دانشگاه و حتی مسئولان این دانشگاه‌ها نسبت به نحوه اجرای این طرح انتقاد کرده و نسبت به کاهش اعتبار علمی این دانشگاه‌ها هشدار دادند.

هدف اصلی این طرح افزایش ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها اعلام شده اما سؤالی که اینک مطرح است اینکه با حذف پایان نامه از این دوره‌ها و درصورت ورود اینگونه از دانش‌آموختگان به مقاطع دکترا، آیا آنها قادر خواهند بود دوره دکترا را که در آن اصل بر پژوهش و تحقیق است، سپری کنند؟

در نهایت به‌نظر می‌رسد هدف اصلی چنین طرح‌هایی انتقال مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار لیسانسیه به چند سال آینده است؛ یعنی پاک کردن صورت مسئله و افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار با مدرک کارشناسی ارشد در آینده!

کد خبر 107362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز