گروه ادب و هنر: جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران حاضر شد

تا افزون بر صحبت درباره دفترچه سیاستگذاری سینمایی که چندی پیش ارائه کرده بود، بار ابتذال سینما را به گردن دوره‌های پیش از خود بگذارد.

در ابتدای این نشست جواد شمقدری گفت: افرادی عنوان می‌کنند فقط پرونده معاونت سینمایی فعلی رفع توقیف فیلم‌ها بوده است؛ این موضوع بی‌انصافی است، ما در کنار کارهای دیگر به رفع توقیف برخی فیلم‌ها پرداختیم که به نوعی اصلاح یک تصمیم کارشناسی غلط بود.

وی با اشاره به واژه فیلمفارسی عنوان کرد: کسانی که در دوره‌ای خودباخته به غرب بودند اینچنین واژگانی را باب کردند. اما باید بدانیم ما نسبت به فرهنگ خودمان اعتقاداتی داریم و نباید از چنین واژه‌ای استفاده کنیم.

من در همین ارتباط با فرهنگستان ادب نیز جلسه‌ای خواهم داشت تا برای چنین واژگانی تصمیم‌گیری کنیم. بهتر است جایگاه فیلمفارسی را با مبتذل یکی نکنیم بلکه این دو کاملا از یکدیگر متفاوت هستند.  شمقدری در ارتباط با سینمای مبتذل افزود: متأسفانه در شرایط فعلی موجی رسانه‌ای ایجاد شده که انگار مدیریت جدید سینمایی باعث ابتذال در سینمای ایران شده است اما باید بدانیم رشد ابتذال سینمای ایران از سال 76 آغاز شد که 12 سال از شروع آن می‌گذرد.

کسانی که معترض هستند حالا سکوت اختیار کرده‌اند. کارگردان «توفان شن» ادامه داد: من 12 سال است فیلم نساخته‌ام چون می‌خواستم پاک بمانم و این برایم افتخار است. در آن دوران بسیجی را محاکمه کردند و  سینمای کودک و دفاع مقدس را از صحنه خارج کردند.

مدارکی در این باره موجود است و اگر این رویکرد نسبت به معاونت سینمایی ادامه یابد ما آنها را برای قضاوت ارائه می‌کنیم. شمقدری تاکید کرد: این موضوع درست نیست که عنوان شود مدیریت جدید سینمای ایران را به ابتذال کشانده است این یک تهمت بزرگ تلقی می‌شود. کسانی که امروز حتی به سینمای جوان هم رحم نکردند در فرانسه نشسته‌اند و حرف می‌زنند؛  اینها کسانی بودند که سینمای ایران را به ابتذال کشاندند.

پس از سخنان معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرنگاران سؤالات خود را مطرح کردند که البته برخی از خبرنگاران به‌دلیل‌ کم آمدن وقت نتوانستند سؤالاتشان را بپرسند اما به آنها اعلام شد به‌زودی جلسه‌ پرسش و پاسخ دیگری برگزار خواهد شد.
شمقدری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی خواست چند فیلم مبتذل دوران اصلاحات را نام ببرد، عنوان کرد: فعلا صلاح نمی‌دانیم جواب دهیم و اگر دوستان ادامه دادند عالمانه وارد می‌شویم. 

شمقدری در پاسخ به سؤال دیگری درباره شورای تخصصی تصمیم‌گیری برای حضور فیلم‌های سینمای ایران در کشورهای خارجی و همچنین نام فیلم‌هایی که اجازه شرکت در این جشنواره‌ها را ندارند گفت: ما قطعا جلوی فیلم‌هایی که سیاه‌نمایی باشد، می‌ایستیم و اگر فیلمی بدون اجازه ما در این جشنواره‌ها شرکت کرد فیلمساز را یکسال ممنوع‌الکار می‌کنیم و او را از امکانات دولتی محروم خواهیم کرد، ضمن اینکه برای فیلم‌ها ضرورتی ندارد نام‌شان را مشخص کنیم.

شمقدری با اشاره به فیلم «هیچ» هم اظهار داشت: این فیلم که این روزها در رسانه‌ها مطرح شده است، معتقدم سیاه‌نمایی دارد و در تهران، امروز چنین چیزی وجود ندارد. فیلم‌های دیگری از این دست هم اجازه نخواهند داشت در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند.

شمقدری همچنین تأکید کرد: جالب اینجاست که اکثر فیلم‌های توقیفی با حمایت معاونت سینمایی قبلی ساخته شده و حتی در آن قید شده اگر ساخته شد و مجوز نگرفت 100 میلیون پاداش می‌دهیم.

جهت‌گیری به فیلم باید مورد تأیید و حمایت ما باشد و این آثار در بخش خصوصی با رعایت خط‌قرمزها می‌تواند ساخته شود. وی افزود: در ذیل این توقیف‌ها بعضی وقت‌ها تسویه‌حساب‌های شخصی بوده است، مانند «سنتوری» که هنوز دلیل توقیف آن را که داشتن عبا روی دوش بازیگر اصلی عنوان شده نمی‌دانم و این قرینه‌سازی درست نیست و آن را نمی‌پسندم.

کد خبر 107221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز