یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکس‌های سیاه و سفید دوران دانشجویی ابراهیم حقیقی که به عقیده بیشتر بازدیدکنندگان می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای از اسناد بناهای تاریخی ایران مورد استفاده قرار بگیرد، به نمایش گذاشته شد

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته، 17 اردیبهشت نمایشگاه آثار ابراهیم حقیقی با حضور جمع زیادی از هنرمندان و شاگردان وی در نگارخانه دی افتتاح شد.

 هرچند ابراهیم حقیقی را بیشتر به عنوان معمار و  گرافیست می‌شناسند اما عکس‌های سیاه و سفید دوران دانشجویی وی نشان داد که در کسوت یک عکاس هم موفق ظاهر شده است.

علاوه‌بر طراحان گرافیکی مانند ساعد مشکی، امرالله فرهادی، مجید عباسی، علیرضا مصطفی زاده و محمد احصایی هنرمندانی از حوزه سینما، موسیقی و کاریکاتور نیز در این مراسم حضور داشتند که می‌توان به نیکی کریمی، عزت الله انتظامی، پگاه آهنگرانی، محمدرضا اصلانی، مرضیه برومند، محمد سریر، عطا امیدوار و توکا نیستانی اشاره کرد.

خود حقیقی در بروشوی که در کنار در ورودی نگارخانه دی نصب شده، در مورد این عکس‌ها توضیح داده است: عکس‌های این نمایشگاه از میان 200 عکس از مجموعه باقی‌مانده از نگاتیو سفرهای دانشجویی با یاری دوستانی چون محمود بهمن‌‍پور، سیف الله صمدیان، امرالله فرهادی، مریم زندی و بابک زیرک انتخاب شده‌اند.

حقیقی در بخش دیگری از این متن نوشته است: این عکس‌ها با دوربین نیکورمات و عدسی‌های 35، 50 و 300 میلی‌متر و نگاتیوهای 100، 400 ASA ، کداک در سال‌های 1348 تا 1353 گرفته شده‌اند و در سال 1387 و 89 پس از اسکن توسط لیتوگرافی فرایند گویا در شرکت رساگستر به طریق دیجیتال چاپ شده‌اند.

همچنین فریال سلحشور، مدیر نگارخانه دی در مورد آثار حقیقی به خبرنگار مهر گفت: بار اول که عکس‌ها را دیدم، شگفت‌زده شدم چون فکر می‌کردم ایشان فقط طراح گرافیست خیلی خوبی هستند ولی واقعا نگاه عکاسانه فوق‌العاده‌ای دارند به خصوص که این عکس‌ها مربوط به 40 سال قبل است و ایشان خیلی جوان بوده‌اند.

وی در مورد تمایل عکاسان برای عکاسی از بناهای تاریخی ابراز داشت: خیلی از عکاسان خوب ما در این زمینه کار کرده‌اند مثل کسرائیان، پورصمدی و..منتهی چون الان تمام این نمایشگاه چنین عکس‌هایی را به نمایش گذاشته است، بیشتر جلب توجه می‌کند.

سلحشور افزود: بنظرم دیدگاه حقیقی از جنبه نگاه به بناها و مردم خیلی خوب بوده است. عکس‌ها سیاه و سفید هستند و تضاد سایه و روشن به کارها جذابیت داده. البته از این مجموعه عکس‌های دیگری نیز وجود داشت ولی از هرکدام یک یا دو عکس به نمایش گذاشته شد. بااین‌حال زاویه عکس‌ها خیلی متنوع و مناسب بود.

مدیر نگارخانه دی در مورد ابراهیم حقیقی به عنوان یک عکاس ابراز داشت: اصولا هنرمندانی که در یک زمینه‌ هنری موفق می‌شوند، در حیطه‌ای دیگری هم می‌توانند فعالیت کنند. انگار خلاقیت آنها در رشته‌های دیگر هنری نیز بروز پیدا می‌کند. برای همین عجیب نیست عکس‌های خوبی از آقای حقیقی می‌بینیم.

نمایشگاه عکس‌های ابراهیم حقیقی به مدت یک هفته در نگارخانه دی به نشانی نیاوران، ابتدای پاسداران، تنگستان چهارم، کوچه ناز یک، بن بست ترانه، پلاک سه ادامه دارد. از هریک از عکس‌ها پنج نسخه به فروش می‌رسد و میانگین قیمت آثار از 500 تا 800 هزار تومان است.

کد خبر 107043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز