همشهری آنلاین: محققان یکی از شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه قم موفق به تولید کود بیوارگانیک از کرم خاکی (ورمی کمپوست) شدند.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی مهتدی ــ مدیرعامل واحد فن‌آور تولید این کود اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر به کودهای زیستی و بیوارگانیک بیشتر توجه می‌شود که یکی از آنها ورمی کمپوست بوده که توانستیم با دریافت تاییدیه های لازم آن را به تولید صنعتی برسانیم.

وی افزود: امروزه دو نوع کشاورزی سالم و ارگانیک در کشورهای دنیا مطرح است که در کشاورزی سالم موضوع محدودیت استفاده از کودهای شیمیایی و یا استفاده از کودهای شیمیایی دارای آلودگی کمتر مطرح است، اما در کشاورزی ارگانیک کشورها اساسا کاربرد کودها و سموم شیمیایی را ممنوع کرده و به دنبال استفاده از کودهای زیستی هستند.

مهتدی با بیان این که در ایران حتی اصول کشاورزی سالم هم رعایت نمی‌شود، ‌خاطر نشان کرد: از دلایل عمده‌ای که در ایران کمتر به کودهای زیستی و بیوارگانیک توجه می‌شود، یارانه‌های دولت به کودهای شیمیایی است که ضمن کاهش کیفیت مواد غذایی و کشاورزی، مشکلات متعددی را برای صادرات آنها ایجاد کرده است و در آینده هم با ادامه روند کنونی این مشکلات بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به این که یکی از دلایل عمده آمار بالای سرطان در کشور استفاده از کودهای شیمیایی است، تصریح کرد: این در حالی است که در اقتصادهای پیشرفته بین محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک تفاوت قایل می‌شوند، اما در کشور ما برندهای متفاوتی برای محصولات غذایی و کشاورزی وجود نداشته و قیمت محصولات ارگانیک از دیگر محصولات بیشتر است.
مدیر عامل شرکت صبا به گستر پارسیان، اضافه کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، آینده بدی را پیش رو خواهیم داشت و ضمن از بین رفتن میکروارگانیسم‌های موجود در خاک به تدریج شاهد کاهش کیفیت و حتی کمیت محصولات کشاورزی خواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر تولید این نوع از کود، دانش فنی آن را در قالب بسته‌های کوچک شغلی ایجاد کرده‌ایم و آمادگی آن را داریم که ضمن ارائه این فرصت‌ شغلی به متقاضیان آنها را در راه‌اندازی سایت تولید این محصول و ارائه آن به بازار مصرف آموزش دهیم.

کد خبر 107002

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز