گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، ‌آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، معتقد است

که برداشت بی‌رویه و بیش از حد از منابع آبی در دشت‌هایی که تراز آب آنها منفی است، سبب تخریب سفره‌های زیرزمینی و بحران آبی می‌شود

دکتر احمد علی کیخواه در گفت‌وگو با همشهری افزود: از نگاه مدیریت منابع آب،  برداشت بیش از حد مجاز آب از سفره‌های زیرزمینی منطقی نیست. این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال همشهری که ارزیابی وی از مصوبه مجلس مبنی بر صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز چیست؟

گفت: به‌طور کلی موافق این مسئله نبودم، از نگاه مدیریت منابع آب و اقتصاد آب هم این کار درست نیست؛ اما همکاران من در مجلس نکته درخور تأملی را عنوان کردند و آن اینکه در حال حاضر صدها چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که بدون هیچ نظارت و کنترلی فعالند. از این چاه‌ها هرقدر که دلشان می‌خواهد آب برداشت می‌کنند، هیچ نهاد و سازمانی هم با آنها برخورد نمی‌کند.

براین اساس،  اگر این برداشت‌ها قانونمند شود وبا سازوکار مناسب برای این چاه‌ها پروانه صادر شود، حداقل فرایند نظارت بر برداشت آب فراهم می‌شود و می‌توان این چاه‌ها را کنترل کرد. نمایندگان درواقع بین بد و بدتر،  گزینه بد را انتخاب کرده‌اند.

کیخواه در واکنش به انتقاد برخی کارشناسان که صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز را فاجعه‌ای برای منابع طبیعی کشور می‌دانند، گفت: این طرحی است که به تصویب مجلس رسیده است؛ قاعدتا وقتی یک تصمیمی گرفته می‌شود صرف‌نظر از مخالف یا موافق بودن با طرح، همه باید کمک کنند تا مصوبه به درستی اجرا شود.

بالاخره یک خرد جمعی تصمیم گرفته که کاری انجام شود، باید تلاش کنیم این مصوبه به نحو احسن و با کمترین آسیب اجرا شود. اما اینکه عده‌ای می‌گویند این مصوبه فاجعه است، ضروری است پیش از چنین اظهارنظرهایی فاجعه و ابعاد آن را تعریف کنیم سپس به طرح چنین مباحثی بپردازیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: صرف‌نظر از اظهارنظرهای اینچنینی، معتقدم ما در یک کشور خشک زندگی می‌کنیم و با مشکل کم‌آبی مواجهیم؛ از این رو، با توجه به شرایط اقلیمی کشور ضروری است از یک سو، با تجدید نظر در استراتژی‌های توسعه و مدیریت منابع آب کشور، مدیریت مصرف آب عوض شود و از سوی دیگر، همه نهادها و سازمان‌های دست‌اندرکار تلاش کنند آسیب‌هایی که متوجه منابع آبی کشور به‌ویژه منابع زیرزمینی است، کاهش یابد.

این گزارش می‌افزاید: مصوبه مجلس مبنی بر صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز تا‌کنون با انتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران منابع طبیعی و آب کشور مواجه شده است تا آنجا که دامنه انتقادها از گردونه کارشناسان فراتر رفته،  شماری از مدیران ارشد دولتی هم به جمع منتقدین این مصوبه پیوسته‌اند؛

ازجمله رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون طبیعی این سازمان پیش از این در گفت‌وگو با همشهری این مصوبه را برای دشت‌های کشور فاجعه بار دانسته و بر ضرورت تجدید نظر در این مصوبه تاکید کرده‌اند. اخیرا،  یونس اسدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز را تهدیدی جدی برای کشاورزان عنوان کرده و گفته است: این مصوبه مجلس به نوعی پوشش دادن به نظارت‌های ناکافی وزارت نیرو در سال‌های اخیر است.

کد خبر 106938

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز