همشهری آنلاین: جایگزینی یورو به جای دلار در معاملات بین المللی از جهت اقتصادی و در کوتاه مدت به ضرر کشور ما است.

هادی حق شناس عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره تاثیر جایگزینی یورو به جای دلار در تدوین لایحه بودجه سال 86 گفت: به دلیل فروش نفت و انجام دادن بیشترین معاملات با دلار جایگزینی یورو در کوتاه مدت به ضرر اقتصاد ملی کشورمان خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تبدیل تغییرات دلار به یورو و هزینه زا بودن آن برای اقتصاد کشور گفت: صادرات نفت که در حال حاضر در حدود 50 میلیارد دلار است اگر بخواهد تبدیل به یورو شود هزینه دارد.
 
حق شناس با اشاره به این مطلب که اکثر خرید کالاهای سرمایه ای و واسطه ای کشورمان غالبا از کشورهای آسیایی و امارات متحده عربی انجام می گیرد گفت: این معاملات با کشورهای مذکور از طریق دلار انجام می گیرد که در صورت تغییر و جایگزینی یورو به ضرر کشور ما تمام خواهد شد.

وی تفاوت فاحش 200 میلیارد دلاری تولید ناخالص ملی ایران با تولید ناخالص 5 هزار میلیارد دلاری آمریکا را یکی دیگر از دلایل ضرر جایگزینی یورو به جای دلار دانست و افزود: این جایگزینی به جهت سیاسی به نفع کشورمان است اما در کوتاه مدت از جهت اقتصادی به ضرر کشورمان خواهد بود.

وی در خاتمه افزود: در صورتی که ارز مشخص کشورهای معامله کننده در بلند مدت با کشورمان یورو انتخاب شود این جایگزینی می تواند به نفع کشورمان باشد.

کد خبر 10691

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز